יום ראשון, 4 בפברואר 2018

כסף מסובב את העולם, כסף ומכה חזקה בראש

המושג ”זה לא כלכלי“ הינו מכבסת מילים ל“לא מכניס מספיק כסף“.

ישנן המצאות מדהימות אשר היו משנות את העולם והאנושות כולה אבל דווקא בגלל זה, הן אינן כלכליות במצב הנוכחי ולכן הן נשארות בגדר רעיון בלבד. במצב הנוכחי אני מתכוון לאיך שהדברים קורים היום כי יש מצב שגם אם הם כן מכניסים כסף, לא רוצים לשנות סדרי עולם. המצב אפילו גרוע יותר כי יכול להיות שהמצאה מסויימת כן הייתה מכניסה מספיק כסף אבל הממציא שלה, זה שהגה אותה, היה גאון בכל מה שקשור להמצאה אבל קצת פחות גאון בכל מה שקשור לשיווק שלה ולכן הוא לא מצא את האדם (עם הכסף) שישתכנע ששווה להשקיע בה (כסף) על מנת לקבל ממנה פי כמה יותר (כסף כמובן, אלא מה?).

תחשבו על מחלה נדירה שהסיכוי לחלות בה הוא אחד למיליארד. ל 7 אנשים בעולם מדובר ב 100% אבל הם רק 7 אנשים. כמה כסף כבר יהיה אפשר לקבל על תרופה למחלה שרק 7 אנשים בעולם חולים בה? זו אחת הסיבות לכך שיש מחלות חשוכות מרפא. בגלל שהן ”לא מספיק כלכליות“. מתי יתחילו להתייחס לאותן מחלות חשוכות מרפא? עצוב לומר, אבל רק כאשר מספיק אנשים יחלו בה.

נקודה נוספת בהקשר הזה הינו הפטנט. הידעתם שיש לא מעט תרופות שיכולות לעזור לאנושות בכלל ולחולים בפרט אך אינן מפותחות מכיוון שאי אפשר להוציא עליהן פטנט? המשמעות של אי הוצאת פטנט היא אובדן הכנסות/כסף ולכן ”זה לא כלכלי“ להשקיע בהן כסף.

תחשבו לדוגמה על הדבר הבא, קראתי שדבר כזה כבר קיים אבל נשמר כסוד כמוס: גלגלים אשר עשויים מחומר מסויים, שמונע פנצ‘רים. אתם יכולים לדמיין את עצמכם מספרים לילדים/נכדים שלכם, שפעם היינו שומעים קלטות וגם מחליפים גלגל בגלל פנצ‘ר אבל היום כבר לא? אתם מבינים שהמצאה כזו לא תיכנס לחיינו בתקופה הקרובה כי זו המצאה ”אנטי יצרנית“. ביצרנית אני מתכוון ליצרנית כסף, כן? אתם בטח יודעים כמה כסף מתגלגל בשוק הזה בצורה ישירה ובצורה עקיפה, יותר מדי גופים ייפגעו מהתחום הזה מכדי שההמצאה הזו תיכנס לחיינו. לפחות עד שיצליחו לגרום לה להיות קצת פחות מושלמת.

ואם כבר הזכרתי קלטות, הנה לכם אנקדוטה בהקשר של קלטות ודיסקים. כאשר יצאו הדיסקים (מוזיקה) לעולם, הצליחו לשכנע אותנו שאיכות הסאונד הרבה יותר טובה מאשר האיכות הנשמעת מקלטות. מעבר לעובדה שזה פשוט לא נכון, גרמו לנו לשלם על ה“איכות“ הזו פי 2 למרות שעלות הייצור של דיסק הייתה חצי מזו של קלטת.

עוד תחום שאפשר לחשוב עליו הוא רפואת השיניים. אני בטוח שכבר קיים חומר שאיתו אפשר לרפד את השיניים ולמנוע חורים אבל נראה לכם שראשי התחום יתנו לדבר כזה לקרות? ומה יעשו כל רופאי השיניים בעולם?

בדיחה מפורסמת שואלת, "למה לא כל המטוס בנוי מהחומר שממנו עשויה הקופסה השחורה?". צחוק צחוק אבל נראה לי שכבר הבנתם את הסיבה לכך.

זוכרים איך פעם גופים כאלה ואחרים היו נגד הוידאו? ומאוחר יותר נגד ההורדות מהאינטרנט? מתי הנושאים האלה ירדו מסדר היום? כאשר אותם גופים שהתלוננו, הבינו שאפשר לעשות מזה כסף וכך גופי ההפצה של סרטי הקולנוע, במקום להילחם בוידאו, פשוט התחילו להפיץ את הסרטים גם בקלטות וידאו. במקום להילחם בטכנולוגיית ההורדות באינטרנט, פשוט הקימו גופים שעושים את זה בעצמם, תמורת תשלום. כלומר הפכו את מה שבעיניהם גרם להפסד כספי, לעוד שיטה להרוויח ממנה כסף. נכון, עדיין יש רדיפות נגד הפיראטיות (כמובן, בגלל הכסף שהולך לאיבוד) אבל בזמנו המלחמה הייתה נגד הטכנולוגיה עצמה.

אם נלך לכיוון רחב יותר, אז אל תצפו שיפרוץ פה שלום עולמי בזמן הקרוב ולו מהסיבה הפשוטה שמלחמה הינה כלכלית יותר. כמות הכסף שמדינות עושות ממכירת נשק לגופים אחרים היא כה עצומה, שהרבה פעמים אותה מדינה מוכרת נשק לשתי קבוצות יריבות, העיקר שיוכלו להמשיך במשחקי המלחמה שלהן.

אם נלך לכיוון אחר לגמרי, הבנק למסחר הוא סיפור מעניין. אתי אלון מעלה ב 250,000,000 שקל (מאתיים וחמישים מיליון שקל) מהבנק למסחר וגרמה לקריסתו. הנקודה המעניינת בסיפור הזה, היא שהבנק היה קיים עד לרגע הידיעה! שנעלם לו הסכום הזה, כלומר לא עצם העלמות הכסף גרמה לקריסתו אלא הידיעה שזה מה שקרה ואני מזכיר לכם שלקח להם "זמן" של 250 מיליון שקל להבין את זה! מזכיר קצת את הדמות המצויירת שממשיכה לרוץ אחרי שכבר עברה את פי התהום ורק כאשר היא מבינה את זה, היא נופלת. רק שפה, לא מדובר בסרט מצוייר.

ביטוי מפורסם אומר ”כסף מסובב את העולם, כסף ומכה חזקה בראש“. ככל שחושבים על זה יותר, בכל מה שקשור לכסף, מבינים שאולי באמת הגיע הזמן שהעולם יקבל מכה חזקה בראש. יותר מזה, כשמבינים ש 90% מהכסף בעולם מיוצג בביטים במחשב ולא בשטרות ומטבעות אמיתיים, מבינים למה בניינים, שטחי אדמה וכדומה נקראים real estate. כנראה שכסף, הוא לא כזה real.

6 תגובות:

  1. תקליטורים אכן יותר איכותיים מקלטות וממספר סיבות כמו מעבר ממידע אנלוגי לדיגיטלי ומדיה אשר אינה נשחקת עם הזמן (יחסית לקלטות). המחיר זה דיון אחר כמובן.

    גם הנושא של בנק המסחר הוא בעייתי. אתי אלון גנבה מחשבונות וכאשר נתגלתה המעילה היה צריך לכסות את ההפסד ולכן הבנק קרס. עד אותו רגע שהלקוחות לא דרשו את הכסף, הבעיה לא היתה קיימת ולבנק היה את רזרבות המזומנים שהוא חייב להחזיק כדי לתפקד.

    בקיצור - לא ממש הבנתי מה מטרת המאמר. הסיפא שלו לא בדיוק הגיוני ומסביר מה הכוונה.
    שטרות ומטבעות מבחינתי הם בדיוק כמו כסף וירטואלי - כלי מייצג למטבע עובר לסוחר שיש לו ערך קבוע.
    מרגע שהמערכת הכלכלית לא מתייחסת למטבעות ושטרות או לביטים, אין להם ערך. אנחנו כבר מזמן לא בדור של מטבעות מכסף וזהב שבאמת שווים משהו.

    השבמחק
    תשובות
    1. באיכות, התכוונתי איכות המוזיקה ולא איכות המוצר. קשה להסביר פה למה איכות המוזיקה במידע אנלוגי טובה יותר מאשר זו הדיגיטלית אבל בטח יש הסברים לזה באינטרנט. ואני אכן דיברתי על המחיר, זה נושא הרשומה.

      תחשוב על הסכום האסטרונומי שנגנב משם. הבנק תיפקד כאילו יש לו עוד 250 מיליון שקל למרות שבפועל לא היו לו? הכסף היה כתוב במחשב למרות שבפועל הוא לא היה? (ע"ע הפיסקה האחרונה שכתבתי). חבר סיפר לי על תאוריית קונספירציה בהקשר הזה אבל זה לא היה נושא הרשומה אז לא הזכרתי אותה.

      הביטוי שמסכם את המאמר הזה הוא מה שכתבתי בסוף "כסף מסובב את העולם, כסף ומכה חזקה בראש" אבל האנקדוטה היא שכסף הוא לא דבר אמיתי. אתה מוזמן לקרא גם את "קיצור תולדות האנושות" בהקשר של כסף. מרתק בלי קשר.

      מחק
    2. אוכל להסביר לך את נושא האיכות אך זו דקות שמעטים (אם בכלל) יבדילו בציוד ביתי :-) (הקלטה אנלוגית מול רזולוציית האות הדיגיטלי יוצרת הפרשים קטנים מאוד בין הגל האנלוגי לבין המקבילה הדיגיטלית שלו)

      אני לא מדבר על תיאוריות קונספירציה. בנק מחוייב להחזיק בכסף xx אחוז מהכסף שנמצא בחשבונות של הלקוחות. הבעיה היתה שהכסף שהועבר מחשבונות הלקוחות נעלם באמת ואז היה צריך להשתמש ברזרבות כדי להחזיר את הכסף ללקוחות ואז הבנק קרס.
      גם אנשים ״רגילים״ ובתי אב קורסים בדיוק כך. זה לא קורה כשהחשבון שלך נכנס למינוס או אין לך כסף מזומן לשלם ואתה שם באשראי/רושם במכולת. זה גם לא קורה כשמרתף המטבעות שלך מתרוקן :p

      אתה קורס הרבה אחרי שאין לך כסף כאשר אתה נכנס לחובות ואנשים פועלים לגביה שלהם. יכול להיות שאתה במינוס כבר חודשים אבל עד כה אף אחד לא פעל מולך.

      כסף הוא לא דבר אמיתי. אנחנו לא מתעסקים יותר במטבעות זהב וכסף כי זה לא נוח אבל יש מספיק קונספירטורים שמאמינים דווקא בזה ושומרים את הכסף שלהם במתכות יקרות ונכסים פיזיים בלבד מחשש לארמגדון כלכלי.

      זה נושא מעניין אבל לטעמי הדוגמאות הללו לא מתאימות לו.

      מחק
    3. לי אתה לא צריך להסביר :) כבר קראתי על זה מזמן, בשנים הראשונות של הדיסקים. נכון, רובנו לא שמים לב לכך אבל אני מכיר כמה משוגעי מוזיקה וכאלה עם שמיעה אבסולוטית שבמשך תקופה ארוכה המשיכו לשמוע תקליטים.

      הקונספירציה שסופרה לי קשורה לעצם המעילה (נקודה למחשבה: סכום אדיר כזה ורק בחורה אחת, פקידה זוטרה, ידעה על כך). אני לא מדבר על מצב שבו המערכת עקומה (ניהול לא תקין או מעשה מכוון על ידי כלל המערכת) כמו בדוגמת "בתי האב" שנתת אלא על מצב שבו עובד זוטר מפיל מערכת שלמה בלי שהמערכת שמה לב לכך.

      מחק
    4. אני לא מכיר את הקונספירציות הללו וקשה לי לראות למי יש אינטרס להביא את הבנק לקריסה.
      היום יש מספר מגבלות חוקיות בגלל המקרה.
      תחשוב על מצב שבו פקידה אחת מטפלת בx לקוחות (וזה קיים גם היום) והפיקוח הרבה יותר רופף.
      אם מדובר בחסכונות ולא באנשים שבודקים באופן שוטף את הסכומים בחשבון, זה אפשרי.

      היה סיפור ב״יס״ דומה שמישהי כל פעם הוציאה צ׳קים במשך שנים לחשבונות שלה ושל בני משפחתה. גם שם לקח המון זמן לעלות על זה למרות התקדמות החוקים והטכנולוגיה.

      כיום כל מי שעובד במערכות הללו מחוייב לקחת ימי חופש כל שנה ובודקים לו את המערכות בזמן הזה כדי למנוע מצבים כאלו. כמו כן, הדיווח הרבה יתר הדוק והטכנולוגיה של הדו״חות התקדמה.

      מחק
    5. הקונספירציה לא קשורה לנושא הרשומה, היא רק עלתה בעקבות מה שכתבתי. זה קרה offline :) אכן אחד החוקים הראשונים שיצאו בעקבות המקרה, הוא שעובדים חייבים לצאת לשבוע חופש ברצף לפחות ושמישהו/י אחר יטפל בלקוחות שלהם.

      מחק