יום חמישי, 1 בפברואר 2018

אני תמיד קונה דלק ב 100 שקל

* אין בנכתב המלצה לפעולה מכל סוג שהוא
 
אתם בטח מכירים את הבדיחה המפורסמת על הבחורה הזו, שלא משנה לה מחיר הדלק מכיוון שהיא תמיד ממלאה ב 100 שקל. בהקבלה אני יכול לומר שבסיפור הבא, לא משנה מה מחיר הבורסה, אני תמיד קונה ב 1000 שקל.

הסיפור מתחיל ב 2007, אז הלכתי לשמוע הרצאה בנושא שוק ההון. המרצה היה בחור מפורסם בזמנו, שבסופו של דבר נפל בהשקעה לא מוצלחת ולקח יחד איתו משקיעים רבים אחרים ולבסוף שם קץ לחייו. זו הסיבה שאמנע מלהזכיר את שמו.

בהרצאה המרתקת לכשעצמה הוא אמר שלא לומר ניבא, שהבורסה הולכת ליפול מתישהו בחצי השנה הקרובה והסיבה היא, הבנקים. השאלה המתבקשת הראשונה שעלתה היא, איך אפשר יהיה להרוויח מזה כי נפילות בבורסה תמיד מתקשרות להפסד. התשובה שלו הייתה ”לא משנה מה, תמיד תקנו את הבורסה ב 1000 שקל“. הגירסה הארוכה של התשובה היא לקבוע סכום חודשי קבוע שאותו נרצה להשקיע (נגיד 1000 שקל) ותאריך קבוע שבו נרצה להשקיע (נגיד, ראשון לכל חודש) ולא משנה מה קורה בבורסה, כמה היא נפלה, עלתה, תיקנה, עשתה שמיניות באוויר, ברגע שמגיע התאריך שקבענו, נשים את הסכום שקבענו ופשוט נחכה.

בבורסה יש אפשרות לקנות את המדד שעוקב אחרי 35 או 125 החברות הגדולות ביותר שנסחרות בבורסה כך שבמקום לקנות 35 או 125 מניות שונות, קונים ”מניה“ אחת שכוללת את הכל. נוח, פשוט וקל, מה שנשאר זה לקבוע סכום ותאריך וכך אכן עשיתי. בפעם הראשונה שביצעתי את הפעולה הזו, הבורסה הייתה בשיא של אותה תקופה. תוך פחות מחודש לאחר מכן (מספר חודשים לאחר אותה הרצאה) הבורסה החלה את מה שבדיעבד אנחנו קוראים לו משבר 2008. הבורסה ירדה וירדה ואני כמו תוכי, המשכתי לשים את הסכום שקבעתי לעצמי בתאריך שקבעתי לעצמי. בשיא, הייתי בהפסד של 40% (מינוס, כן?) אבל הייתי חדור מוטיבציה כי היה הגיון במה שהוא אמר בהרצאה, אז חיכיתי.

איך נגמר משבר 2008 כולנו יודעים. כאשר הבורסה חזרה לנקודת האפס שלה, לעומת היום שבו התחלתי להשקיע, הייתי ברווח של כמה עשרות אחוזים, הכל תודות לעובדה ש“אספתי“ את ה"מניה" לאורך כל מסלול הנפילה שלה כך שכשהבורסה החלה לעלות בחזרה, ואת זה כמובן יודעים רק בדיעבד, התחלתי להרוויח על המניות שקניתי בזמן הירידה. עד שהבורסה חזרה לנקודת האפס, כלומר המחיר הראשוני שבו קניתי את המניה הראשונה, כבר הייתי מורווח על כל המניות שקניתי תוך כדי ירידה.

אז בפעם הבאה שאתם שומעים בדיחה (בייחוד כזו שקשורה לתחום הכלכלי), תזכרו שעומד מאחוריה רעיון כלשהו ולפעמים, אחרי שסיימנו לצחוק ממנה, יש סיכוי שנוכל גם להרוויח ממנה כמה גרושים.

2 תגובות:

  1. זה ההבדל בין השקעה וצריכה. דלק אתה קונה וצורך ומניות אתה קונה ומוכר בסופו של דבר. אם הבחורה מהבדיחה היתה קונה דלק ב 100 שקל כל חודש ושומרת עליו במקום לצרוך אותו בסוף היתה יכולה למכור אותו ואולי אפילו להרויח.
    הרעיון בקניות קבועות לאורך זמן בסכום קבוע הוא שכשהמחיר נמוך אתה קונה הרבה יחידות וכשהמחיר גבוה אתה קונה מעט יחידות השקעה וכך מגדיל את הסיכוי שלך לרווח בסופו של דבר.
    מאחל לך הצלחה בהשקעותיך.

    השבמחק
    תשובות
    1. אם המניות לא היו עולות בחזרה אף פעם, אפשר היה לומר שגם השיטה שתיארתי הייתה הופכת ל"צריכה" :-) למרות שגם בפועל יכלתי לא למכור אלא להמשיך בשיטה הזו "לנצח".

      ואכן הרעיון הוא כמו שתיארת. בהצלחה גם לך ולכולנו

      מחק