יום רביעי, 3 בינואר 2018

אנטישמיות(?)

אנטישמיות היא משהו שאנחנו שומעים עליה בחדשות בהקשר של פעולות כאלה ואחרות שקרו רחוק מאיתנו.

אני עדיין לא בטוח שאפשר לקרא למה שקרה אנטישמיות, אבל אני מודה שזה גרם לי להרגיש לא נוח, למרות כל הוירטואליות של העניין. האנטישמיות שהכי התקרבה אלי, נעה בין חבר שהיה צריך להוריד את הכיפה שלו בחו"ל כדי שלא ידעו שהוא יהודי דרך "מלחמת טוקבקים" באתרים השונים ועד להתקפות על שרתים של אתרים ישראלים. על אנטישמיות בחו"ל שמעתי לא מעט בחדשות אבל אף פעם לא חוויתי אותה בעצמי.

הדבר הבא קרה בפורום תכנות שכבר לא קיים. שאלתי שאלות קיבלתי תשובות ולהיפך. באיזשהו שלב בחור אחד החל להגיב לי ואפילו נתן לי תשובות שמאוד עזרו לי (יש בפורום מערכת ניקוד לתשובות נכונות). השם של הבחור היה יאסר (או בשמו המלא: יאסר עבדולעזיז). הערכתי מאוד את העובדה שהוא משתף מהידע שלו לקהל הרחב בלי להתעסק בדברים שאינם קשורים, הוא גם עזר לי אישית לא מעט.

באחת הפעמים, שאלתי שאלה בפורום והוא הגיב לי בשאלה לעניין. עניתי לו והוספתי חיוך. התגובה שלו הפתיעה אותי, כמו גם המשך השיחה איתו. ניסיתי להבין מה עומד מאחורי השינוי הפתאומי הזה אבל באיזשהו שלב הוא הפסיק להגיב, לא יודע למה. לאחר קריאת התגובות שלו שקלתי לפנות למנהל הפורום אבל העדפתי לבסוף לא לעשות זאת על מנת לא להגביר את המתח שכבר נוצר.

להלן תמונה שתמחיש את הלך הרוח של אותה שיחה. המלבן הראשון נכתב על ידי (אותה תשובה עם חיוך), המלבן השני הינו תגובה שלו וכן הלאה...


15 תגובות:

  1. מטריד ובעייתי. לא צריך להיות אנטישמי בשביל להיות יריב מבחינה פוליטית. יריבות פוליטית יכולה לנבוע פשוט מאי-הסכמה, גם כשהיא אי-הסכמה מאוד יסודית ומורכבת ולא משינאה. בשורה התחתונה, כמובן, כל אחד עושה את הבחירות שלו. ניראה שאותו בחור עשה את הבחירה שלו.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא ממש מדובר פה ביריבות פוליטית אלא במשהו עמוק הרבה יותר מזה

      מחק
    2. לא אתווכח איתך על סמנטיקה. מבחינתי, "מדינה שלי-מדינה שלך" היא סוגיה פוליטית, גם אם לעתים היא עלולה להתפתח למימדים אישיים. כוונתי הייתה שזה לא חייב לקרות. אבל במצב שתיארת ניראה שזה אכן מה שקרה. משום כך, הסיטואציה מתפרשת גם אצלי כמשהו עמוק יותר ויותר מטריד.

      מחק
  2. זאת לא אנטישמיות וזה מה שעונים, תרגם לאנגלית כרצונך:
    "בשנת 70 לספירת הנוצרים נילחמנו נגד הכובש הרומאי והפסדנו. הוא לא נתן לנו אוטונומיה אלא **גירש** אותנו מאדמתנו, אליה שבנו 1878 שנים מאוחר יותר כדי להקים בה את מדינתנו. מבחינתך פשוט הגענו לכאן, למקום שהחשבתה שלך.
    אני לא מאמין שזאת האדמה שלך ואתה לא מאמין בסיפור הגרוש של אבותיי - בוא נחיה ביחד. לא רוצה? אז החכם ינצח."

    השבמחק
    תשובות
    1. לא הכי מדויק...העם היהודי מעולם לא עזב לגמרי את ארצו, וגם אלו שגלו - לא הדירו אותה מליבם ומשפתיהם.
      רוב ה"פלשתינים" של ימינו הגיעו לפה יחד עם העולים הציוניים, ובעייתם לא נפתרה עד היום רק מפני שהם משמשים כלים במלחמתם של ארצות ערב בנו.

      מחק
    2. בארצות ערב לא מחבבים את הפלסטינים בלשון המעטה
      זו הסיבה העיקרית לכך שהם מעדיפים לזרוק את הרפש הזה אלינו הישראלים.
      לא סתם חתמנו על הסכם שלום עם ירדן שבו הם מוותרים על יהודה ושומרון ולא סתם חתמנו על הסכם שלום עם מצרים שבו הם וויתרו על עזה (או שאולי אנחנו היינו אלה שלא רצינו לתת להם אותה?)

      וכל זה, זו הסיבה העיקרית למה ארצות ערב המתונות לא רוצות לכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל, לפני שבעיית הפלסטינים תבוא על פתרונה. הם פשוט מפחדים שזה יגלוש למדינות שלהם (מה שכבר קורה במידה כזו או אחרת)

      מחק
    3. הרשה לי לחדד, קודם הגלו את העילית שניהלה את העיניינים ואח"כ את שארית העם (פועלים). הארץ נוקתה מיהודים ע"י הרומאים.

      מחק
    4. יש גרסה האומרת שרוב הפלסטינאים הם עניי הארץ היהודים שהתאסלמו בגלל מחסור במנהיגות והשפעה של העמים בסביבה. יש חיזוק לכך גם במחקר גנטי, הפלסטינאים מאד קרובים ליהודים מבחינה גנטית, כמו עדה מתוך העם.
      ואגב למושג אנטישמיות, זה קצת אחרת. האדם הביע את דעתו, לא דיבר בשפה אנטישמית. יש ביטויים שכולנו מכירים.
      נשמע לי שהאדם פתח שיח אתך. רק כך מגיעים להידברות.

      מחק
  3. אנטישמיות יש בכל מקום, שמעתי הרבה סיפורים מחברות עולות מצרפת...
    אין מה לעשות... מלבד זאת אנשים שלא יודעים להפריד בין פוליטיקה לעניינים אחרים בעייה שלהם.

    השבמחק
  4. אני לא רואה סיבה להתרגשות, זו לא אנטישמיות. זו סתם יריבות פוליטית בין ישראלי לפלסטיני. דווקא נראה שאתה זה שבחר לפתח את חילופי דברים כתגובה להערה סתמית שלו. אני מניח שאתה לא מודע למה שמתרחש בפורומים פוליטיים ברשת שם האנטי-ישראליות חוגגת...

    השבמחק
  5. זאת לא אנטישמיות כמו שאמרו לפניי, סה"כ יריבות פוליטית. לא חושבת שמישהו היה מעז לדבר אתך באותה צורה אם המניע היה אנטישמי (אתה מדמיין מישהו אומר "תמשיך לחייך, אני יודע שאתה יהודי מלוכלך?").

    פה הבנאדם כועס ומאמין שיש לו הזכות להפיל את זה עלייך כי הוא במצוקה. אולי כדאי שתזכיר לו שלא לקחת לו כלום, שנולדת אחרי 48`, שאתה כותב בפורום הזה מכוונה לקבל עזרה טכנית בדיוק כמוהו, ושאם יש לו כעס, שלא יפיל אותו עלייך ושיפנה אותו לפעילות פוליטית מועילה. הדגש על מועילה, לא התפוצצויות וכדומה.

    השבמחק
    תשובות
    1. באיזשהו שלב חשבתי לרשום לו את זה אבל היה ברור שהוא לא מאשים אותי ספציפית אלא הכוונה שלו יותר כללית
      מבחינתו אני גר פה ולכן לקחתי לו את האדמה

      הוא הפסיק להגיב אחרי התגובה שלי שרשומה למעלה
      כך שכבר לא יכלתי לפתח איתו שיחה מעבר למה שהיה

      מחק
  6. זו לא אנטישמיות. אני לגמרי מבין את ההרגשה הרעה שנלווית לאירוע כזה, אני נתקלתי בתגובות כאלה וגרועות מאלה לא מעט, אבל נסי לשים את עצמך בנעליים שלו. הוא פלסטינאי או ממוצא פלסטינאי, שמגלה שאת ישראלית. איך צריך לצפות ממנו שיגיב? במיוחד עם התמונות והסיפורים שמראים בתקשורת החד-צדדית בחו"ל. מבחינתו אנחנו גירשנו אותו\את משפחתו, וכיום אנחנו רוצחים חסרי לב (מה שלא נכון, אבל אנחנו בנעליים שלו...). העובדה שהוא לא נגרר לקריאות אנטישמיות או לקריאות גנאי בכללי רק מבדיל אותו (לטובה) מהרבה מוסלמים אחרים.

    השבמחק
  7. כשהוא כתב "It is my land", היית פשוט צריך לענות:

    "Evidently, it isn't. Take care"

    — וזהו. לא מבין למה אתה מתגונן, מדבר על Appreciation ושאר ירקות. זה לא מועיל לאף אחד ולשום דבר. לא לימדו אותך שלא מחנכים אנשים ברשת? זה נכון לא רק לערבים, אלא לכל אחד.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה היה לפני יותר מ 10 שנים והפעם הראשונה שלי, עדיין לא היה לי ניסיון :)

      מחק