יום רביעי, 24 בינואר 2018

למה נמוכים הסיכויים למצא חיים מחוץ לכדור הארץ

ההוכחה שיש חיים תבוניים מחוץ לכדור הארץ, היא שהם לא ניסו ליצור איתנו קשר.

ישנם הרבה תיאוריות וסיפורים לגבי הימצאותם של חיים תבוניים מחוץ לכדור הארץ. לדעתי, אחת השגיאות הגדולות של מדענים שעוסקים בתחום, היא שהם מחפשים רק במקומות שבהם יש תנאים סביבתיים, דומים לאלה שעל כדור הארץ. הם גם מסבירים לנו את הסיבה לכך.

אחד הדברים הראשונים שמחפשים (אפילו על מאדים), זה הימצאותם של מים. אם יש/היו מים, יש/היו חיים. דבר נוסף שבד"כ בודקים זה כמה מעלות (טמפרטורה) יש באיזור מסויים, כי אי אפשר לשרוד בתנאי חום או קור קשים.

ואני שואל, לפי מה החליטו? ואולי בתנאי סביבה של חום גבוה מאוד או קור אימים, התפתחו להם צורות חיים שמתאימות לאותם תנאים? ואולי התפתחו להם צורות חיים שלא צורכים מים במובן שאנחנו מכירים מים? הרי מים הם בסופו של דבר מולקולות שהתחברו להן, אולי היה חיבור אחר שהפך להיות ה"מים" של אותם יצורים?

ציפיתי שדווקא המדענים ישמרו על ראש פתוח. מוזר לי שדווקא הם, כביכול השליחים שלנו למציאת צורות חיים אחרות, נהיים כל כך שמרניים בכל מה שקשור ל "מה בעצם אנחנו מחפשים".

9 תגובות:

  1. תבין... הקטע של המים, אני די מסכים אולי יש חיים גם ללא מים.
    אבל הקטע של הטמפ`: טמפ` נמוכה מדי תגרום לצורות חיים להיות מוצקות מדי ולכן לא תיהיה להם יכולת תנועה. טמפ' גבוהה מדי תגרום לכל אורגניזם (איכס מילה של ביולוגיה!!) להיות גזי (וגז אינו נשאר במקום אחד) ולכן אין סיכוי שיווצרו חיים.

    השבמחק
  2. חרגולית מצויהינואר 24, 2018 9:00 לפנה״צ

    ולמה אתה קובע בוודאות שלא ביקרו אותנו חוצונים?

    אני מאמינה שקיימים חיים נוספים סתם כי לא מסתדר לי בראש
    שבכל היקום האין סופי הזה אין בעצם כלום חוץ מ-7 מיליארד אנשים בודדים על כדור אחד.

    השבמחק
  3. אז ככה, אנחנו כבר יודעים שחיים אינטלגנטים (פחות או יותר) יכולים להתפתח בסביבה כמו שלנו. אנחנו לא יודעים (למרות שיש כמה היפותזות) באילו סביבות אחרות הם יכולים להתפתח. אז יותר קל לנו למצוא חיים בסביבה שאנחנו יודעים שהיא דומה באופן בסיסי לסביבה תומכת חיים ידועה.

    בעיקרון חיים הם לא יותר משם שנתנו לרמה מסויימת של מורכבות, ותודעה היא שם שנתנו לרמה גבוהה יותר. יכול להיות שיש ביקום חיים תבוניים כל כך זרים לנו שלא נזהה אותם כחיים (ובטח לא כתבוניים) אפילו יעמדו לנו מתחת לאף -דוגמא קלאסית היא חיים שפועלים בסדרי גודל שונים של זמן- פשוט כי הם זרים לנו ולמציאות שלנו כל-כך שהם יראו לנו כמו סתם תופעת טבע מסובכת. אז, עם כל הדיבורים על מוכנות לשונה, אנחנו מחפשים חיים בשכונה שלנו. ואם נמצא אותם, את השכנים הקרובים, הם יראו לנו זרים ומשונים בצורה מדהימה, כאילו הם הכי שונים מאיתנו שניתן להיות.

    השבמחק
  4. אתה מוזמן לחפש בכל מקום שתרצה. מדענים שמחפשים צריכים לצמצם אפשרויות כי אי אפשר לסרוק טווח גדול כמו שאתה מציע.
    אם יש חיים מסוג ביזארי במאדים רוב הסיכויים שהרובוטים ששלחנו יתקלו בהם. אם מצאנו מאובנים של הפרשות של בקטריות בעבר, אותם נפספס?
    בכוכבי לכת מחוץ למע` השמש אין לנו ממש איך לגלות אם יש שם חיים חוץ מלשלוח אות לכיוון אקראי ולקוות לטוב.

    השבמחק
  5. תממן את המחקר ואז המחקר יתקדם איך שאתה רוצה.

    השבמחק
  6. ואולי החיים התבוניים בצורה שלא חשבנו בכלל: ביקום במימד אחר, בצורת אנרגיה ללא צורה וללא גוף?

    השבמחק
    תשובות
    1. יש המון אולי, אבל אין אף אחד שיבדוק את זה כי כולם מחפשים את המוכר

      מחק
  7. ראשית נתחיל בזה שמדענים יכולים לחפש משהו דומה למה שהם מכירים ולא משהו שהם לא יודעים אפילו איך למדוד אותו. שנית, תאים יכולים להישמר רק בתווך יציב מבחינה כימית בלחץ אטמוספרי נתון. התווך היחיד שאפיינו מהבחינה הזו היא רק מים. על פני כדור המים הם נוזליים בין אפס למאה מעלות שזהו תחום צר מאוד ביחס לטווח הטמפרטורות שקיים ביקום.

    שלישית מדענים לא פוסלים צורות חיים שאינן מתקיימות במים. בירח של שבתאי טיטאן לדוגמא, ישנן ימות של מתאן נוזלי. ניתוח האטמוספירה שלו העלה שיש שם גם מולקולות אורגניות. מדענים לא פסלו שייתכן וקיימות שם צורות חיים "אלטרנטיביות".

    השבמחק
    תשובות
    1. אני לא יודע ממתי רלוונטית נקודה 3 שכתבת (הרשומה נכתבה במקור לפני שנים) אבל אני שמח שהראש קצת נפתח :)

      מחק