יום ראשון, 26 ביוני 2016

זוגיות זה לא רק כימיה

אמירה מפורסמת אומרת ש"לא נוכל לפתור בעיות באמצעות אותה צורת חשיבה שהשתמשנו בה, כשיצרנו אותן" ולכן, לפעמים זה נחמד להסתכל על אירוע בתחום מסויים עם "משקפיים" מתחום אחר. הסתכלות כזו עשויה לייצר רעיונות ופתרונות חדשים, שלא היינו חושבים עליהם בצורה אחרת.

בתחום הזוגיות למשל, יש תפישה ידועה שכאשר הצד השני לא מעוניין אנחנו מעוניינים יותר. הפסיכולוגיה תגיד שזה קורה כי הצד השני הפך להיות "לא מושג", דבר שאוטומטית גורם לנו לרצות אותו יותר. לעומת זאת, אם נסתכל על המקרה עם משקפיים מתחום הפיזיקה, נראה משהו אחר שקשור יותר לחוק ניוטון השלישי, שאומר "לכל כח (א') יש כח (ב') שווה בגודלו ומנוגד בכיוונו". אם אתם חושבים שאני מערבב בין תפוזים לתפוחים, או גרוע יותר, בין תפוזים לאגסים אז הנה לכם ההסבר.

אין צורך להסביר את חוק ניוטון השלישי. ההקבלה היא פשוטה, כח א' הינו הבחור (רק לשם הדוגמה) שמעוניין בבחורה וכח ב' הינו הבחורה (רק לשם הדוגמה) ש(כרגע) מעוניינת בבחור. כל זמן ששני הצדדים יוצאים לדייטים ובודקים האם יש עתיד להמשך הקשר ביניהם, הכל נע על מי מנוחות. הבחור יוזם ומחזר אחרי הבחורה ובכל הזמן הזה, הכח (יוזמה, חיזור וכדומה) שמייצר הבחור, נתקל ב"התנגדות" (המשמעות במקרה הזה היא חיובית) מצד הבחורה כי היא נענית לחיזוריו ואולי אפילו יוזמת דברים בעצמה ולכן לצופה מהצד, יחסי הכוחות נראים מאוזנים.

אך אבוי, באיזשהו שלב הבחורה מחליטה שהבחור כבר לא מעניין אותה יותר ולכן מפסיקה להיענות לחיזוריו, קרי, מפחיתה את הכח הנגדי שהיא מפעילה מול הבחור. מכיוון שהבחור עדיין מעוניין, הוא ממשיך להפעיל את אותו הכח כמו קודם אך מכיוון שהכח מצד הבחורה נחלש, לצופה מהצד זה נראה כאילו הבחור הגדיל את כוחו (הכל יחסי, איינשטיין, זוכרים?). מיותר לומר שקצב הפחתת הכח של הבחורה, משפיעה מאוד על מערכת הכוחות הזו ולכן אם הבחורה הפסיקה את כוחה בבת אחת, הבחור ייראה כמישהו שאבדה עליו דעתו בעוד שאם הבחורה תעשה את זה בהדרגתיות, הבחור יראה הרבה פחות דרמטי לצופה מהצד ובעיקר יראה הרבה פחות דרמטי לבחורה עצמה. קחו את זה כטיפ.

אם נמשיך את ההסתכלות הזו, הרי שאפשר לשייך את החוק הראשון של ניוטון למה שקורה בהמשך. כאשר ניתן מכה קטנה לכדור שנמצא על הריצפה, הוא יתגלגל לו לאיטו עד אשר הכוחות שעוטפים אותו, יאטו אותו עד לעצירה מוחלטת. דבר דומה יקרה גם לבחור מהדוגמה שנתתי. מכיוון שכרגע אין כח שמתנגד לו (הבחורה כבר בכלל לא בעניין שלו) הוא יהיה כמו הכדור שקיבל דחיפה ועכשיו מתגלגל לו. האנרגיה הזו (הבחור שלא מקבל "התנגדות" מהבחורה) חייבת להיספג היכנשהו וזה יקרה, בדרך כלל, בדמות טלפונים וסמסים לבחורה, שיחות עם חברים, התעסקות בדברים נוספים שמעניינים אותו ואינם קשורים לבחורה ועוד. פעולות אלה, בשילוב אי תגובה מהבחורה, יהיו מקבילים לכוחות שמופעלים עליו, עד שלבסוף יאטו אותו עד לעצירה מוחלטת, קרי הפסקת ההתקשרות שלו עם הבחורה. חשוב לומר, שבמידה והבחור לא יפעל בצורה הזו, זה יהיה מקביל לכך שלא קיים כח שיאט אותו. מקרה פחות פרודוקטיבי יהיה אם הבחורה תענה לו. במקרה כזה, לא רק שלא יהיה מדובר בכח נגדי, יהיה מדובר בכח השקול לעוד דחיפה קטנה לבחור, דבר שיחזיר את הכל לנקודת ההתחלה.

נכון, יש מקרים מיוחדים, קיצוניים יותר והרי ידוע שלכל כלל יש יוצא מהכלל אבל אני מקווה שהסתכלות טיפה שונה על הסיטואציה שתיארתי כאן, תשנה משהו להבא כשתהיו חלק מסיטואציה דומה או כאשר תצפו בה מהצד.

5 תגובות:

  1. "הרי את מקודשת לי" נשמע הרבה יותר פשוט...

    השבמחק
  2. במידה ואתה מאמין ברעיון ה"בחירה החופשית", מה שנאמר אינו אנלוגיה טובה. כדור מתגלגל ימשיך להיענות לחוקי הפיסיקה בעוד שאדם יכול להחליט שהוא משנה את דעתו ומקבל החלטות אחרות בחיים.

    השבמחק
    תשובות
    1. וכמה פעמים אנשים מקבלים החלטות ולא פועלים על פיהן כי "זה קשה"? כל החלטה כזו היא כמו כח שהופעל על ה"כדור", ככל שתתמיד בהחלטה ו/או תקבל עוד החלטות "מקדמות", כך ה"כדור" יאט.

      מחק
    2. המציאות היא איפה שהוא בין לבין. כי יש אמוציות ויש שכל ישר.

      מחק
    3. הבחירה החופשית במקרה זה היא בסך הכל אחד מ''הכוחות העוטפים'' את הבחור. האנלוגיה לא מוגבלת לכוחות פיזיקליים פשטניים. גם החיזור והתגובה אינם מוגבלים לפיזיקה, אם כי אני כולי תקווה שהם כוללים בתוכם גם היבטים פיזיים ופיזיולוגיים.

      מחק