יום ראשון, 19 ביוני 2016

אנשים מ(עו)שונים

לפני מספר שנים התברר לי שיש לא מעט אנשים מעשנים שמחשיבים את עצמם כלא מעשנים. אני מודה שזה הפתיע אותי כי מבחינתי זה או שאתה מעשן או שאתה לא מעשן. אמנם יש סוגים שונים של מעשנים (כבדים, חברתיים וכדומה) אבל בכל הסוגים האלה קיימת המילה ”מעשן“. מסתבר שלמעשנים יש אמצע והאמצע הזה עובר היכן שנוח. אחרי ההבנה הזו, כאשר מראים סקר ש“כמות המעשנים ירדה“ משנה שעברה, אני קורא את הסקר כ“כמות המעשנים שאומרים שהם לא מעשנים עלתה“. במקום להתפלסף יותר מדי, הנה דוגמאות מהשנים האחרונות.

דיברתי עם מישהי שאמרה על עצמה שהיא לא מעשנת. אחרי שעה שיחה, בעקבות משהו שאמרתי, הסתבר שהיא מעשנת פעמיים בשנה. בהמשך השיחה זה הפך לזה שהיא מעשנת כשהיא יוצאת עם חברים לפאבים ומתחשק לה לעשן אבל היא לא קונה קופסאות אלא פשוט משנוררת מאחרים. האם עצם זה שהיא לא קונה קופסאות אלא רק משנוררת אומר שהיא לא מעשנת? לדעתה כן.

דיברתי עם ידידה שלי שגם מחשיבה את עצמה כלא מעשנת ומסתבר שהיא מסכימה עם ההגדרה הזו (אפשר לקרא לו חוק השנור?) כי הרי גם היא בעצמה בכלל לא מעשנת, נו טוב, רק פעם בשבוע בערך. כששאלתי אותה מה הקו שמפריד בין מעשנת ולא מעשנת, היא אמרה שפחות מסיגריה ליום זה לא נחשב למעשנת. ברור שזה הקו שלה, כי זה מה שמתאים לה, כלומר היא מעשנת פחות מסיגריה ליום ולכן נוח לה להתייחס לזה ובעצם לעצמה כלא מעשנת.

בחורה נוספת שדיברתי איתה ומגדירה את עצמה כלא מעשנת, אמרה לי שהיא מדי פעם מעשנת כשהיא יוצאת לבלות וזה בא יחד עם אלכוהול ומדי פעם גם כאשר היא חוזרת מהעבודה והיא מרגישה צורך להרגיש את החופש הזה שלא אומרים לה מה לעשות והסיגריה מבחינתה זה הסמל לחופש הזה (כן, זה מה שהיא אמרה לי). בהמשך השיחה הסתבר שחלק מהסיבות שבגללן היא נפרדה מבן הזוג שלה נבעו מהעובדה שהוא עישן "יותר מדי" והיא רצתה שהם יפסיקו ביחד. הוא לא ממש שיתף פעולה אז היא הוציאה אותו מהחיים שלה. היא הוציאה אותו אבל לא את הסיגריות. תוספת שלי: כשהיא אמרה שהאקס שלה עישן ”יותר מדי“, הכוונה היא לפי ההגדרה שלה, מה שהפך אותו למעשן ואותה לא למרות שבתכלס, שניהם עישנו.

מישהי אחרת אמרה לי מספר פעמים שהיא לא מעשנת. לאחר מכן היא הוסיפה ואמרה: "אלא אם כן אתה קורא ל 3 סיגריות בשבוע מעשנת כי אני לא“. עכשיו אני מבולבל. אני חשבתי שפחות מסיגריה לשבוע זה לא מעשנת, עכשיו פתאום זה הפך ל 3 סיגריות בשבוע?

מישהי אחרת שהגדירה את עצמה כלא מעשנת, אמרה שהיא מעשנת בברים/פאבים במידה והיא נמצאת עם אנשים מעשנים. קוראים לזה מעשנת חברתית אבל מילא. אחרי עוד קצת זמן הסתבר שבנוסף לכך היא גם מעשנת סיגריה ביום אחרי שהיא יוצאת מהעבודה. סיגריה אחת ביום ועדיין קוראת לעצמה לא מעשנת. הגבול הולך ומיטשטש מרגע לדודלי.

אחרי שחשבתי שכבר הבנתי היכן עובר הגבול, הגעתי לשיא חדש. שוב בחורה שהגדירה את עצמה כלא מעשנת, עד פה אין שום דבר חדש, אבל בשיחה נוספת היא אמרה ”אני לא חושבת שלעשן 3 סיגריות ביום נחשב למעשנת“. כן, קראתם נכון, 3 סיגריות ביום. כשאמרתי לה שאני מחשיב את זה למעשנת (יש אפשרות אחרת?) היא אמרה שאני לא יכול להשוות אותה למישהו שמעשן קופסה ביום. אמרתי לה, כמובן שלא אבל אני גם לא יכול להשוות אותה למישהו שלא מעשן בכלל.

כששאלתי את דעתו של חבר שלי, שלא עישן אף פעם וגם הוא לא ממש סובל סיגריות, הוא הסכים עם העובדה שמישהי שלא מעשנת תדיר, יכולה לומר על עצמה שהיא לא מעשנת. מסתבר שאצלו הגבול הוא יותר לכיוון הפעם בחודש בערך ועל זה אמרתי לו, שפה בדיוק הבעיה, אין משהו מוגדר והכל מטושטש (מעשן הסיגריות) וכל מעשן מחליט לעצמו. דבר נוסף שהבנתי זה שאם עד היום רק הייתי צריך לשאול ”האם את מעשנת?“, מסתבר שצריך גם לשאול ”באיזו תדירות את לא מעשנת?“

12 תגובות:

  1. יצא לי לפגוש מישהי שעובדת כמנהלת שיווק בחברת סיגריות ידועה. התשובה שלה לשאלה הגדולה שעולה מהרשומה, היא שמבחינת חברות הסיגריות, אנשים שמעשנים עד 3 סיגריות ביום לא נחשבים למעשנים ולא לקהל יעד פוטנציאלי.

    אותה בחורה הפסיקה לעשן בעידוד... הבוס שלה.

    השבמחק
  2. אתה מפספס משהו. כשאתה מגדיר מישהו אתה מפיל אותו לתוך קבוצה הומוגנית שבה כולם נוהגים אותו הדבר. כלומר מי שלוקח סיגריה אחת בשנה בצאת יום הכיפורים נופל להגדרת אדם מעשן, כמו זה שמוריד שתי קופסאות מרלבורו עד ארוחת הצהריים. אז כן יש גוונים רבים של אפור, והשאלה הגדולה היא איפה האפור נראה אצלך(!) כשחור.
    אצלי למשל מוגדר בחורה מעשנת זה שכאשר אני מנשק אותה אני מצליח להרגיש את טעם הניקוטין עולה מגרונה. אם לא נודף ממנה ריח או טעם בשום צורה שהיא - בשבילי היא "לא מעשנת".

    השבמחק
    תשובות
    1. אנחנו מסכימים שלא הכל שחור ולבן. אז לא כולם מעשנים וזהו. חלק מעשנים. חלק מעשנים כבדים, חלק מעשנים חברתיים חלק מעשנים לייט חלק מעשנים לעיתים רחוקות וכן הלאה וכן הלאה... אז אין פה שום בעיה של הגדרה

      יש מישהי מעשנת שלא עולה בפיה טעם המאפרה?
      ומה לגבי השיער/העור/הבגדים שלה? הבעיה עם סיגריה היא הרבה מעבר לזמן העישון שלה

      מחק
    2. עושה רושם שאתה לא ממש מעשן. יש דבר כזה מעשן שלא דבק בו הסרחון. מי שמעשן סיגריה אחת ביום, לא יורגש לא בבגדיו ולא בשיערו יותר מאשר אחד שלא מעשן בכלל ויושב כל היום בקירבת מעשנים.
      צחצוח שיניים אחרי העישון ינטרל את הריח וממילא הכמות לא מספיקה כדי שהסרחון יצא עם הזיעה וידבק בעור. יש אנשים ממש דוחים שריח הסיגריות דבוק בהם תמיד, אחרי צחצוח, אחרי מקלחת, אחרי כביסה - כלום לא עוזר להם.

      מחק
    3. היו לך ספקות שאני כן מעשן? :)
      אני יכול לומר לך שיצא לי להיות עם מישהי שהפסיקה לעשן לפני שנפגשנו (לא כל פעם אלא הפסיקה לעשן בכלל) ועדיין טעם המאפרה היה שם למשך החודשיים הראשונים

      אני מכיר מישהי שמספיק שהוא הולך לעשן סיגריה אחת וכשהוא חוזר יש סביבו הילת ריח של הסיגריה שזה פשוט דוחה.

      מחק
  3. ככה זה כשמנסים להכניס אנשים לקופסאות הראויות בעינינו...
    אנחנו צריכים לקטלג כל דבר, ככה עובד המוח האנושי.
    אני מכירה ה-מ-ו-ן אנשים שהם "מעשנים חברתיים", כלומר לא מעשנים ביומיום שלהם, אבל פעם בכמה זמן, אם בא להם סיגריה, הם לוקחים.
    הבעיה העיקרית היא לא האנשים האלו, בעיני, אלא כל אלו שמעשנים ללא התחשבות בסביבתם. בעיקר בפאבים תל אביביים...
    הגדרות לא מענינות אותי, רק מבחן התוצאה :-P

    השבמחק
    תשובות
    1. מסכים איתך שיש עוד בעיה שקשורה למעשנים והיא אלה שלא מתחשבים בסביבה שלהם אבל לא עליהם אני מדבר ברשומה שלי :)

      אין לי שום בעיה עם מעשנים באשר הם מעשנים כל עוד הם מודעים לכך ומודיעים על כך לסביבה. בתור מישהו שמחפש מישהי שלא מעשנת, מסתבר שתשובה של "אני לא מעשנת" אינה מספיקה אלא יש צורך להבין עד כמה היא לא מעשנת וזו הבעיה שאליה כיוונתי ברשומה שלי :)

      מחק
  4. מסכימה ולא מסכימה.. מסכימה איתך, גם אני פגשתי ביותר מדיי אנשים שאומרים שהם לא מעשנים בכלל או שהם הפסיקו ובסוף מתברר ש"הפסיקו" = הפחיתו מינון / מעשנים במקרים מיוחדים / פעם ב /כשממש מתחשק אבל לא תמיד.

    מבחינתי כמו שאי אפשר להיות "קצת בהריון" אלא רק או כן או לא, כנ"ל עישון - או שאתה מעשן או שלא. למרות שלכל אחד יש זכות שלא יקטלגו אותו ולשים את עצמו ברובריקה שהוא בחר בה.

    אבל לסוגיה הבאמת חשובה - יקירי, תפסיק להיות כזה קיצוני, סיגריה בשבוע לא תהפוך את טעם הנשיקה של זוגתך כשל מאפרה, הבחור שלי מעשן ( לצערי הרב מאוד מאוד מאוד ) כמה סיגריות בשבוע ואני רגישה בטירוף לריח ולטעם והצלחנו למצוא דרכים שזה לא יציק לי ( שיעשן כשאני לא בסביבה ולא בבית שלנו, שיעברו כמה שעות לפני שהוא מנשק אותי מאז שהוא סיים את הסיגריה, ציחצח שיניים, גירגר מיי פה, התקלח...:-P )
    תמיד אפשר למצוא דרכים, השאלה אם בא לך להילחם עד חורמה על הגדרות או להתפשר ולמצוא בת זוג שמתאימה לך באספקטים אחרים...

    השבמחק
    תשובות
    1. בן הזוג שלך מגדיר את עצמו כמעשן? אם כן, פה נגמרת הבעיה מבחינתי... כי על זה מדברת הרשומה. הבעיה התחילה עם בחורות (במקרה שלי) שמעשנות למרות שאומרות שהן לא ובסוף הסתבר שהבעיה האמיתית היא השקר שבו הן חיות. מבן אדם שמעשן את יכולה לצפות שיוריד במינון, שישנה הרגלים (כמו שתיארת עם בן הזוג שלך), מה אפשר לעשות עם בן אדם שלא מגדיר את עצמו כמעשן? כלום! כי הוא הרי "לא מעשן"

      ועובדה שלמרות כל הטיפולי המנע שאת מדברת עליהם עדיין זה משהו שמציק לך ומפריע לך (ובצדק!)

      מחק
  5. המעשנים אינם מריחים את הריח של הסיגריות. הם לא שמים לב.
    הורים שואלים אותי האם אפשר לעשן במקום אחר ואחר כך לחזור להיות ליד הילד. אני מסבירה להם שמומלץ להם להפסיק לעשן. אלו שלא יכולים להפסיק בינתיים כדאי להם לאמץ את מנהג האנגלים: מעיל עישון. כן, חולצה או ז`אקט הנועדים למשך העישון אחר כך להוריד אותו לזמן השהיה יחד עם התינוק. כך לפחות התינוק לא ינשום את עשן הסיגריות מהבגדים.
    יש רופא אחד מוכשר מאוד שעבד איתי. הוא מעשן כבד. ניתן להריח אותו מרחוק ולדעת שהוא מגיע. היו הרבה הורים שהתלוננו על הריח של העישון הנודף ממנו ותהו איך זה שמותר לו לטפל בפגים שגם ככה בקושי נושמים בעצמם.
    אז יש חוק לאיסור עישון אבל מה עם הבגדים של המעשנים?
    לדעתי מי שמעשן באופן קבוע: פעם בשבוע/יום /פאב/חברים...הוא מעשן!
    כל ה"קוים" הם תירוץ. עד שהאנשים הללו לא יודו בזה שהם מכורים הם לא יוכלו להפסיק לעשן, הם רק ימצאו עוד תירוצים למה הסיגריה הגיעה לפה שלהם.

    אני מכורה לשוקולד: אני אוכלת חפיסה פעם בחודש, אחרי לידה וכשאני עייפה(קוביה או שניים).
    ההבדל הוא שאין השפעה על הסביבה (אכילת שוקולד פאסיבי?), ובריאותית: תוספת קלוריות מיותרות במקום לאכול פרי .

    השבמחק
    תשובות
    1. גם מבחינתי הם מעשנים אבל העישון זו לא הבעיה האמיתית מסתבר. ברור שאין להם מה להפסיק, הם גם לא אומרים שהם רוצים להפסיק כי הם לא מעשנים, אז מה בדיוק יש להם להפסיק?

      מחק
    2. הם כן צודקים בכך שכמות הרעל שהם שואפים פחותה מזו של אלו שמעשנים שתי חבילות ביום.
      השאלה הגדולה האם באמת הם מעשנים מעט. אני מציעה לכל אלו המעשנים מעט לעשות יומן עישון. זה כמו בדיאטות. כשכותבים יומן מגלים שבעצם - הם מעשנים יותר ממה שהם חושבים...
      כמו שאמרתי יש הרבה תירוצים לעשן. אחותי כזאת. יש לי חברה שהיתה מתלוננת מעישון כמוני, בצבא היא החלה לעשן באופן חברתי. ככל הידוע לי כיום היא מעשנת כבדה.

      מחק