יום שלישי, 21 ביוני 2016

הבורסה היא הפירמידה האולטימטיבית

שיטת השר"ש (שיווק רב שיכבתי, MLM) ידועה לשימצה, כאשר הטענה העיקרית נגדה היא שמדובר בפירמידה וככל שאתה נמצא גבוה יותר בפירמידה, ככה אתה מרוויח יותר ואלה שלמטה, פחות. כרגע אני אתעלם מהעובדה שככה בנויים כל מקומות העבודה שאנחנו מכירים.

ההגדרה הקלאסית של פירמידה לא חוקית, היא נתינת כסף תמורת כסף, כלומר: מספר אנשים משלמים כסף וזה שמעליהם בפירמידה, בד"כ זה שרשם אותם, מקבל אחוזים וכך גם זה שמעליו וכן הלאה. אותם אנשים ששילמו כסף, גם יקבלו אחוזים במידה וגם הם ירשמו אנשים מתחתם, שהם בתורם, ישלמו עוד כסף. באיזשהו שלב זה נעצר כי האנשים שבתחתית הפירמידה לא מצליחים להביא אנשים חדשים שיביאו כסף חדש, זהו תחילתו של תהליך שבסופו של דבר גורם להתמוטטותה של הפירמידה.

חברות השר"ש נלחמות בסטיגמה הזו בכל כובד משקלן בטענה הפשוטה שלא מדובר רק בכסף תמורת כסף, אלא בתשלום כסף עבור שירות או מוצר, כלומר הכסף שמתקבל הוא לא רק על צירוף אנשים חדשים אלא על שיווק ומכירת המוצר או השירות שאותה חברה מספקת. טענות הנגד מדברות על כך שאמנם מקבלים כסף גם ממכירת המוצר או השירות אבל עיקר הביזנס הוא סביב צירוף אנשים נוספים.

אז למה בעצם הבורסה היא הפירמידה האולטימטיבית? כי גם בבורסה מדובר על כסף תמורת כסף והמוצר במקרה הזה היא המניה. נכון שיש מספר דברים שונים אבל העיקרון הוא אותו עיקרון. על מנת להצטרף לבורסה אני צריך לשלם תשלום חודשי לחבר הבורסה שדרכו אני מתכוון לסחור. ממנו (או יותר נכון דרכו) אני גם קונה מניה (המוצר) תמורת סכום כסף ואז מגיע מישהו חדש (במקרה הזה לאו דווקא מישהו שאני הבאתי) וקונה אותה ממני בכסף. כלומר אני משלם כסף רק כדי לקבל כסף חזרה. זו המהות האמיתית של מניות, להשקיע בהן כסף על מנת שבסופו של דבר נקבל יותר כסף. המניה עצמה כמניה לא שווה כלום עד שתכלס מכרתי אותה לאדם אחר, בכסף. נכון שמחיר המניה נובע ממספר גורמים (מצב כלכלי של החברה, היצע וביקוש וכדומה) אבל המניה עצמה לא שווה דבר מעבר לסכום שמישהו אחר מוכן לשלם עליה, בכסף. נקודה נוספת מעניינת בהשוואה שאני מדבר עליה היא מתי כל זה נופל. התשובה היא פשוטה, כאשר אנשים חדשים מפסיקים לשלם כסף תמורת המניה (המוצר), היא נופלת. נשמע מוכר, לא?

נכון שלבורסה יש הנהלה ויש פיקוח, מה שהופך אותה לפחות מסוכנת אבל זה רק כביכול. שמענו סיפורים רבים על אנשים ששילמו כסף לחברות שר"ש ולבסוף לא הרוויחו דבר או לחילופין הפסידו לא מעט כסף אבל אני בטוח ששמעתם לא מעט סיפורים דומים גם לגבי הבורסה.

4 תגובות:

  1. בורסה היא לא פירמידה. אמנם כסף עובר מקונה למוכר - אך בניגוד לפירמידה ששם האנשים בתחתית הפירמידה לא מצליחים למצוא קונים מתחתם - בבורסה, מדובר בשוק סגור שלא מתרחב, ושכסף עובר מקונה למוכר בסכום 0, בעוד בפירמידה - המטרה של הפירמידה היא לגדול ולגדול כך שהחדשים מממנים את האנשים ברמות הגבוהות של הפירמידה.

    השבמחק
    תשובות
    1. בפירמידה אנשים לא מצליחים למצא קונים מתחתם, גם בבורסה לא תמיד תמצא קונה במחיר שאתה רוצה וכשמניה נופלת - הקונים בורחים (מה שמפיל אותה עוד יותר).

      מחק
  2. העקרון נכון ולכן הוקמו גופים להלחם בויסות ובמניפולציות
    ההרגשה שזה בשליטה מלמעלה והמיסוי הרבה נותנת לממשלות את הלגיטמיה להשתמש בבורסות ולא להוציאן מחוץ לחוק

    השבמחק
  3. זו גישה מעניינת אבל אני לא ממש מסכים איתה.
    בבורסה זה מסחר "סגור" בערך כמו שהעתודאי המתוסכל אמר.
    זה כמו מסחר בניירות הירוקים ההם שנקראים דולרים.

    אבל בפירמידה אין משהו ממשי(זה בסוגריים) ולמעשה יש לה יעד (בוא נניח שכמות האנשים לא יכולה לגדול ,ובמקסימו היא תגדל לזמן קצר בלבד.

    ואז תבוא העצירה והקריסה.

    השבמחק