יום שלישי, 14 ביוני 2016

הפוך גוטה, הפוך

האנושות ממציאה לנו פטנטים אבל האנושות צריכה גם להגן על עצמה מפני ה...אנושות עצמה מכיוון שלכל פטנט, יש מוצאי פטנט ושם בד“כ קורים כל הדברים שלא התכוונו להם. הכוונות הן תמיד חיוביות אבל בסופו של דבר, הביטוי ”הדרך לגהנום רצופה כוונות טובות“ מנצח ובגדול.

הרמזור
בניגוד לאינטואיציה הראשונית שלנו, מטרתו של הרמזור היא דווקא לייצר תנועה רציפה עד כמה שניתן של המכוניות המשתמשות בכבישים. כוונת הרמזור היא לעצור את רצף התנועה אך ורק כאשר המצב באמת הכרחי ולשם כך הומצא הצבע האדום ברמזור. בכבישים בהם מהירות הנסיעה היא מעל 60 או 70 קמ"ש, רגע לפני שהצבע הירוק מפנה את מקומו לצבע הכתום, הוא מהבהב 3-4 פעמים. תוספת ההיבהוב הזו נועדה לתת זמן לנהגים להאט את מהירות הרכב על מנת שלא יצטרכו לעצור בחריקת בלמים או באוטו שלפניהם. המטרה היא חיובית ונועדה להקל על הנהג הממוצע אבל הנהגים לא רק שלא מאטים, הם לוחצים עוד יותר על דוושת הגז על מנת להספיק לעבור בצומת.

הוינקר
קמו חכמים וחשבו איך למנוע תאונות. הם הבינו שצריך לגרום למכוניות לדבר ביניהן ולא בצעקות. מכונית אחת צריכה לדעת שהמכונית שלפניה הולכת לפנות ימינה או שמאלה וכך הומצא לו הוינקר. הידיעה הזו אמורה לגרום להן להאט על מנת לתת למכונית המאותתת להיכנס בביטחה לנתיב הרלוונטי. אך האנושות כמו האנושות, חכמה יותר ובעיקר מתחכמת יותר ומשתמשת ברעיון בצורה ההפוכה שלו. במקום להאט ולתת זכות קדימה כי המכונית ביקשה יפה, האנושות תגביר את המהירות שלה כדי שרחמנא ליצלן, המכונית לא תספיק להיכנס לפניה לנתיב. העובדה שעד שניה לפני הפעלת הוינקר האנושות שייטה לה באיטיות על הכביש לא ממש רלוונטית, בדיוק כמו העובדה שאם בסופו של דבר היא לא תצליח למנוע את כניסתה של המכונית לפניה, היא תחזור למהירות האיטית שהיא שייטה בה קודם לכן. עוד על הנשק הסודי שנקרא "וינקר".

אוברדראפט
המטרה המקורית של האוברדראפט הייתה חיובית והיא לעזור לגשר בין הזמן שבו אנחנו משלמים את ההתחייבויות שלנו לזמן שבו אנחנו מקבלים את המשכורת, בד"כ עד לתשיעי לכל חודש, על מנת שלא נשלם "קנס" על כך. בפועל הבנקים משתמשים בו בתור מקור הכנסה נוסף, בצורת קנס, והוא איבד לגמרי את המשמעות המקורית שלו. ניתן לקרא עוד כאן.

שכר הבכירים
כאשר האנושות המשיכה בגרידיותה והעלתה עוד ועוד את שכר בכיריה, קמה לה קבוצת אנשים והחליטה לעשות מעשה על מנת למנוע את המשכיותה של פעולה זו. הם יצאו מנקודת מחשבה ש-בושה תעשה את העבודה בצורה הטובה ביותר ולכן הוחלט להוציא רשימה שתכיל את שמות הבכירים ואת המשכורות שלהם. יראו אותם בכירים עם המשכורות הגבוהות, שהם בראש הרשימה, יתביישו בכך ויחליטו להוריד לעצמם את המשכורת לנורמה המוגדרת על פי אותה רשימה. אך אבוי, האנושות כבר פתרה את הבעיה מזמן בכך שפיטרה את הבושה בבושת פנים וכך, אלה שהתביישו, לא היו אלה שנמצאים בראש הרשימה אלא דווקא אלה שהיו בתחתיתה. הם חשבו לעצמם שלא יכול להיות כדבר הזה, הפערים גבוהים מדי ולכן חייבים לצמצם פערים. המחשבה הייתה נכונה אבל גם פה, הכיוון היה הפוך. במקום לצמצם כלפי מטה, צימצמו כלפי מעלה. 

מאזן האימה
כשאתה מבין שהדרך היחידה לגרום לעולם להיות בטוח יותר היא רק כאשר לשני הצדדים יש נשק להשמדה המונית שניתן לשימוש בתוך שניות, אתה מבין שמשהו בסיסי התקלקל פה. אנחנו קוראים לזה מאזן האימה כי כל צד יודע לא לתקוף את הצד השני למרות שהוא יכול, רק בגלל הידיעה שהתוצאה של התקפה כזו, היא השמדה טוטאלית שלו עצמו. אז גם פה, הכוונה החיובית אבל הדרך להשגתה, בעייתית בלשון המעטה. לא סתם אומרים שהסיכויים הכי גדולים להשמדת האוכלוסיה בכדור הארץ, היא בגלל טעות. 

אופציות
בתחילת דרכה של הבורסה, היא איפשרה מסחר במניות. כאשר המסחר התחיל להיות משעמם, חשבו על שיטה להגביר את חלופת המזומנים וכך המציאו את מה שנקרא ”אופציות“. כבר לא היה מדובר במניות רגילות אלא באפשרות/אופציה של קניה/מכירה של מניה במחיר מסויים בעתיד. הכוונה גם פה הייתה כמובן חיובית (עד כמה שאפשר לערבב כסף וחיובי ביחד), היא נועדה להגביר את העניין במשחק הזה שנקרא ”מסחר“ והיא נועדה לבטח את הסוחרים מפני נפילות חדות (לדוגמה). הכוונה המקורית הייתה שהאופציות ”ירדפו“ אחרי המניות שנועדו לשקף את המצב הכלכלי האמיתי של הנכס לו הן שייכות, כלומר אם המניה עולה או יורדת, זה בגלל סיבה אמיתית שקרתה בחברה שהנפיקה את אותה מניה. אך אל תדאגו לאנושות, בטח ובטח כאשר כסף מעורבב טוב טוב בסיפור. מהר מאוד נוצר מצב הפוך שבו המניה ”רדפה“ אחרי האופציה. כאשר אנשים עם הרבה כסף קנו/מכרו אופציה של מניה במחיר מסויים, הם יעשו הכל על מנת שזה מה שיקרה בפועל וכאשר יש לך כסף, אתה קובע את החוקים. כך נוצר מצב שבו מניות היו עולות או יורדות, לא על פי המצב הכלכלי האמיתי אלא על פי כמות הכסף של הגופים שקנו אופציות על אותה מניה. ניתן לראות זאת בבירור בימים שנקראים בבורסה ”ימי פקיעה“, התנודות ביום הזה חריפות ברמה היסטרית. 

פייסבוק
כל כך הרבה נכתב על פייסבוק אבל זה נראה שהפייסבוק מקדים את עצמו. לא מבחינה עיצובית או טכנולוגית אלא דווקא מבחינת השימוש בו. גם כאן לאנושות יש תפקיד חשוב. שלילי כמובן אבל חשוב. בהתעלם מהעובדה שהמטרה האמיתית היא הרבה מאוד כסף לחברת פייסבוק, המטרה המוצהרת הייתה לגרום לכפר הגלובלי להתקרב אפילו יותר. כך נוכל לראות, לדבר ולהקשיב לאנשים שבחיים הישנים שלנו, לא ידענו שהם קיימים. בהתחלה זה באמת הלך לכיוון הזה אבל ככל שיותר ”אנושות“ נכנסה לתמונה, הפייסבוק הפך מכפר גלובלי קטן ונעים לזירת התגוששות אחת גדולה. בעצם לא זירת התגוששות אחת גדולה אלא המון זירות התגוששות, קטנות, גדולות וגם בינוניות. כל דבר הכי קטן הפך לחזות הכל. ציטוטים שלא נאמרו קיבלו ממים עם תמונה של אדם חשוב. משפטי שדה נעשו על ימין ועל שמאל (גם ליטרלי וגם לא). אם קודם היו מלחמות (עם ובלי מרכאות) בין עמים ומדינות שונות, הפייסבוק הפך גם את המלחמה לכפר גלובלי קטן והיום קל מאוד לנהל מלחמה בפייסבוק ובמלחמה כידוע, יש גם הרוגים וגם את זה כבר יצא לנו לראות.  

האנושות
כתבתי פה הרבה על האנושות ובסוף הבנתי שגם האנושות עצמה התחילה עם כוונה טובה אבל המשיכה לכיוונים לא חיוביים בלשון המעטה ומספיק להסתכל על העולם שלנו כדי להבין את זה. לא סתם אומרים שהסיבה שאלוהים לא שולח עוד מבול, זה כי הראשון לא עזר. נשאר לי רק דבר אחד לומר למי שתכנן את כל הדבר הזה שנקרא אנושות וזה: הפוך גוטה, הפוך!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה