יום שלישי, 9 באוגוסט 2016

מה? דע! - המדע הוא לא תורה מסיני

איזה אנשים משונים אנחנו, לפחות אלה שמתייחסים למדע כתורה מסיני.

אנחנו מייחסים חשיבות רבה למדע בגלל הביקורתיות המובנית שבו. יושבים מדענים וחוקרים, שנים על גבי שנים על מנת להוכיח דבר מה ולהתמודד עם הניסיונות להפריך אותו. הביקורתיות הזו והעיסוק הבלתי פוסק בהוכחות והפרכות, מבטיחים לנו מדע עדכני ומהימן לגבי כל פיסת מידע. האירוניה היא, שדווקא אותה הסתכלות ביקורתית, גורמת למדע אולי להיות עדכני אבל באותה מידה, משהו שפשוט אי אפשר לסמוך עליו.

מחקרים חדשים יוצאים כל שני וחמישי ולפעמים גם בימי רביעי. מחקר אחד מבטל את המחקר שיצא יום קודם והמחקר שיצא בעוד יומיים יבטל את זה של מחר, הכל תלוי במממן ובמצב הרוח של החוקרים ובמה שהם רצו להוכיח מלכתחילה (הטיית האישוש). אחוז המידע ה"נכון" שנשאר רלוונטי, קטן ככל שעוברות השנים, כי אז מגלים תגליות חדשות שמוכיחות שמה שידענו קודם לכן, כבר לא מדוייק או גרוע יותר, כבר לא נכון.

מצד אחד קיימים בנו סקרנות ורצון עז לדעת יותר, בטח בכל מה שקשור למקומנו בעולם, מצד שני הרצון הזה גורם לידע שלנו להיות חסר תועלת מהר מאוד כי ידע חדש משנה את הידע הקודם במקרה הטוב ומבטל אותו לחלוטין, במקרה הרע ואם אתם חושבים שלרוץ לאלטרנטיבה תפתור לנו את הבעיה, אז גם היא לא מבטיחה לנו גן עדן של שושנים, אולי אפילו להיפך, מהסיבות שלה.

אנחנו חיים בתקופה שבה הכל קורה מאוד מהר. לא רק הטכנולוגיה אצה רצה לה, ביחד איתה גם המדע רץ קדימה מהר מאוד. ברוב המקרים מדובר במשהו חיובי אבל איתו עולות לא מעט תהיות לגבי השימוש בו. בעיקר שאלות מוסריות ואתיות. האנושות מקדמת את המדע, מהר יותר ממה שהאנושות עצמה מסוגלת להתמודד איתו ואנחנו רק בתחילתו של התהליך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה