יום שלישי, 23 באוגוסט 2016

רמזורים

חשבתם לעצמכם פעם למה בעצם יש כפילות רמזורים בכל צומת? יצא לי גם לראות צמתים עם 3 רמזורים שכולם אומרים את אותו הדבר לאותו קהל היעד. קראתי פעם שעלות הקמת צומת מרומזרת הינה כמה עשרות אלפי דולרים, אז הנה לכם רעיון איך אפשר לקצץ כמעט בחצי את עלות ההקמה.

אתם מתקרבים לפס העצירה ומגלים שיש רמזור מעליכם שאתם לא יכולים לראות ורמזור מולכם, מעבר לצומת שגם קשור אליכם ואותו אתם כן יכולים לראות. שניהם מראים בדיוק אותו דבר, בהנחה ששום נורה לא נשרפה.

את ההגיון בצורך ברמזור שנמצא מעבר לצומת אני מבין, זה כדי שהנהג באוטו הראשון ידע מתי להתחיל לנסוע. מה שאני לא מבין, זה את הצורך ברמזור שנמצא מעל לגג של המכונית הראשונה בצומת. למי הוא מיועד? לאלה שנמצאים הרחק מהצומת? בשביל מה? כדי שידעו מתי לצפור? הופעת האור הירוק לאלה שנמצאים רחוק, לא עוזרת בשום צורה והיא לא נותנת להם שום "פקודה" כמו הרמזור ההוא מעבר לצומת שאומר למכונית הראשונה שהיא יכולה להתחיל לנסוע, וגם זה בזהירות לאור מה שקורה בכבישים.

דבר נוסף הוא הרמזורים שמיועדים להולכי רגל. כשעומדים ליד מעבר החציה, מולכם יש רמזור שאומר האם אפשר ללכת או האם צריך לעמוד. ממש לידכם יש רמזור דומה שמיועד לאלה שעומדים בצד השני של הכביש, כלומר פה יש הגיון בהעמדת שני רמזורים שמראים אותו דבר, אבל, וזה אבל גדול, למה לשים שני רמזורים שמראים את אותו הדבר אחד מול השני? אפשר בצד אחד לשים רמזור אמיתי ובצד השני לשים מראה אשר תשקף את הרמזור שנמצא מולה והרי לכם עוד חיסכון בעלויות הקמת צומת.

בכל מה שקשור לרמזור להולכי רגל, אפשר להחליף את המנגנון השלם בנורה אחת, דולקת או כבויה אשר תסמן לנו מתי אפשר לעבור את הכביש. הבעיה היחידה עם הרעיון הזה ספציפית, מעבר לנורות שרופות, היא שיהיה צורך בחינוך מחדש וזה יכול להיות יקר יותר מכל החיסכון שהצעתי פה.

14 תגובות:

  1. באירופה יש רק רמזור אחד - זה שמעל הגג של הרכב. והרעיון הוא שתהיה חייב לעצור לפני קו העצירה כדי שתוכל לראות אותו

    השבמחק
    תשובות
    1. אלא אם אתה ישראלי ובונה על ההוא שם מאחורה שיצףצף לך כשזה עובר לירוק. בבולגריה, עד כמה שאני זוכר, הרמזור היה תלוי מולך, למעלה מעבר לצומת, לא?

      מחק
    2. כן זה כדי שאלה שנדחפים לפני קו העצירה יוכלו גם לראות את הרמזור

      מחק
    3. יפה, בדיוק הנקודה שלי. בגלל זה שם עלות הקמת צומת היא עשירית מהסכום

      מחק
  2. אני יכול רק לנחש...
    צריך לסמן את קו העצירה לרכב.
    קו עצירה מצוייר, לא תמיד ברור ולא תמיד נראה בלילה.
    הרמזור מסמן את קו העצירה וקל יותר לנהג להעריך האם הוא יכול לעבור את הצומת או לאו.

    השבמחק
  3. בגרמניה אין. הראשון בתור צריך להסתכל למעלה. אין מעבר לצומת. זה לא רק בזבוז כסף זה גם זיהום אור בלילה וסתם כיעור של המרחב הציבורי. מצד שני אין פה גם תאורה באוטובאהן בלילה ונוסעים שם 200 קמ"ש. לא בטוח שצריך לייבא מכאן כל רעיון, ולא בטוח שהכל יעבוד בארץ.

    השבמחק
    תשובות
    1. כלומר בגרמניה עלו על הרעיון אבל את העיקר שכחו כי בבולגריה הרמזורים כן תלויים מעבר לכביש.

      ואין ספק שהדברים דורשים חינוך מחדש ובכל מה שקשור לחינוך מחדש בישראל, זה עלול לעלות הרבה יותר מכל חיסכון שיצא מההצעות האלה.

      מחק
  4. אולי זה בשביל שהצומת יבלוט, כדי שנהגים ידעו להאט כשהם מתקרבים. רמזור אחד רחוק עלול לא לבלוט מספיק. ולגבי רמזורי הולכי הרגל, בארה"ב יש רמזור עם נורה אחת, שמהבהב כשהוא עומד להתחלף - אני חושבת שחינוך מחדש לזה דווקא ילך בקלות, השאלה היא אם זה באמת מוזיל את העסק.

    השבמחק
    תשובות
    1. ברוכה הבאה לבלוג :)

      אנונימי אחד אכן כתב משהו דומה וזה שבשעות הערב קשה יותר לראות היכן לעצור אז הרמזורים אכן עוזרים במקרה הזה. מעניין אם זו הסיבה ה"רשמית" :)

      לגבי הרמזורים להולכי הרגל: מעניין באמת מה הסיבה שפה לא מייצרים רמזורים דומים (אפילו בלי ההיבהוב שדורש טכנולוגיה נוספת). אני חושב שזה אומר לשנות את כל הרמזורים בכל הארץ וזה כבר סיפור יקר ומעדיפים לא לשנות רק חלק מהם (איזורים חדשים). אבל זה ניחוש.

      מחק
  5. במקרה פעם עבדתי בחברה שבונה (אך לא מתכננת) צמתים, אתייחס ברשותך לכמה נק' חשובות לפי הסדר בפוסט:
    הרמזור ה"רחוק" (אשר נקרא בעגה "רפיטיציה" - שלא נמצא על קו העצירה) משמש את העומד ראשון בתור שכן מעת לעת (וכתלות בסוג הרכב) לא ניתן לראות את הרמזור שבקו העצירה.
    הרמזור שעל קו העצירה משמש את העומדים בתור שכן לעיתים הרפיטציה מוסתרת ע"י רכב גבוהה או אפילו רחוקה מאוד.
    תשאל למה בעצם מי שלא ראשון בתור צריך לדעת מה מצב הרמזור? הרי הוא יראה את זה שלפניו מתחיל לנסוע. התשובה הישראלית היא: "שהוא ידע מתי לצפצף" והתשובה הארופאית היא (ואני מצטט דברים של מהנדס תנועה אירופאי שפגשתי): "כדי שהוא יהיה מודע לעובדה שכרגע יש ירוק והוא צריך להיות מוכן לתזוזה או ערני לכיוון התנועה הכללי בצומת".
    את העניין של נורות שרופות אתה ציינת בעצמך ולכן לא ארחיב את הכתיבה עליו, פרט לעובדה שצמתים מודרניות (משנת 2010 בערך) נבנות ע"פ חוק בתאורת לדים ולא ליבון כך שהסיכוי לנורה שרופה הוא אפסי.

    לגבי רמזורי הולכי הרגל: מראה היא פתרון מוגבל מאוד שכן רק במבט ישיר תוכל לראות את ההשתקפות הנכונה של הרמזור. (עשה ניסוי בבית: מקם מראה שתשקף עצם קבוע בביתך והבט בו דרך המראה. עכשיו תרד למטה כמו הולך רגל נמוך יותר או תעלה על כסא כמו הולך רגל גבוהה יותר. מה קרה? נכון... העצם "נעלם" מהמראה). מה גם שמראה צריך לנקות בתכיפות גדולה יותר מרמזור ולכן אולי חסכת בהקמה אבל שילמת בתחזוקה.

    לגבי העניין של נורה אחת ברמזור: יש המון מדינות שזה מקובל בהן. זה עניין של חינוך. בעידן הLED אין משמעות לתחזוקת נורה אחת או שתיים ולכן זה ממש לא משנה. כמובן שבמצב של נורות שרופות (בצומת ליבון) נורה אחת משמעותה רמזור לא תקין ב100% מהזמן במקום 50% כמו אצלנו.

    השבמחק
  6. תשובות
    1. לא... בגלל זה מדובר בפטנט כלל עולמי שיכול להוזיל עלויות ברמה בינלאומית :-)

      מחק
    2. חשבתי על זה בכל צומת רמזורים שעברנו לידה, והבנתי למה זה ככה. הרמזור הרחוק בשבילך זה בעצם הרמזור הקרוב בשביל הרכב שבא ממול. פשוט מה שעשו זה שהוסיפו רמזור מהצד השני גם לצד שלך. אני מניחה שזה תורם לזה שמכוניות שבאות במהירות גדולה רואות מרחוק אבל עדיין מקרוב יותר מתי הן צריכות להאט.

      מחק
    3. את רק מחזקת את מה שאני אומר כי אני אומר שהרמזור הזה שמולך (שעליו מותקן הרמזור לזה שבא ממול)
      הוא היחיד ההכרחי, ועכשיו גם נתת סיבה נוספת לצורך בקיומו

      הבעיה שלי, היא עם הרמזור שנמצא מעל לגג שלי כשאני ראשון בתור

      מחק