יום רביעי, 13 בדצמבר 2017

האם אנחנו נולדים מוקדם מדי?

הריון אצל בני אדם נמשך כ 9 חודשים, את זה כולם יודעים.

אצל שאר החיות, משך ההריון משתנה בהתאם לחיה ולגודלה, כי בכל זאת פיל צריך יותר זמן כדי להתפתח ולהגיע לגודל שלו מאשר בן אדם. רגע, כשחושבים על זה, יכול להיות ש 9 חודשים הינם מעט זמן יחסית לזמן שאנו, כתינוקות, באמת צריכים על מנת להיוולד?

כאשר בעלי חיים אחרים נולדים, בני אדם בבסיסם הינם בעלי חיים לכל דבר, הם מתחילים ללכת כמעט מיד עם היוולדם, אפרוחים לומדים לעוף לא הרבה זמן אחרי הלידה (חלקם מתים תוך כדי) וברווזים, די מהר מתחילים לשחות להם עם המשפחה באגמים. מיותר לציין שדגים מתחילים לשחות מיד עם היוולדם ונכון, במקרה שלהם, אין להם הרבה ברירה. צבי ים, כאשר הם נולדים, מיד מתחילים במסע שלהם לכיוון הים שהוא הסביבה הטבעית שלהם.

כלומר כאשר בעל חיים שאינו בן אדם נולד, אפשר לומר שכמעט מיד הוא מודע למה שקורה איתו ומה מצופה ממנו ובכלל, מה הוא צריך לעשות. אבל לא כך כאשר מדובר בבני אדם. כאשר אנחנו נולדים, אנחנו חסרי ישע בכל מובן אפשרי של המילה. כנראה שגם לראות כמו שצריך, אנחנו לא עושים כמו שצריך. רק ישנים ואוכלים כל היום (אחח... החיים הטובים). לאחר מספר חודשים אנחנו מתחילים להראות סימני תגובה למה שקורה סביבנו ומתחילים להראות כמו בני אדם אבל בקטן. נכון שאצלנו בני האדם העניין טיפה יותר מסובך, כי אנחנו לא הולכים על 4 אלא על 2 אבל אפילו לזחול איננו יודעים בחודשים הראשונים.

האבולוציה הביאה אותנו למצב הזה, אבל זה נראה שמשהו השתבש בדרך. כנראה שהשילוב של עמידה על 2 והריון לא ממש הולכים יחד, אחרת האמא הייתה מסוגלת לשאת את ההריון הרבה יותר חודשים, עד שהתינוק "יבשיל" באמת. עוד נקודה לחיזוק העניין הזה, היא ש-ששת החודשים הראשונים של ההריון מיועדים בעיקר להתפתחות עצמה של האיברים/שרירים וכל מה שמחבר ביניהם כולל המערכות החשמליות (העצבים) בגוף, בעוד ש 3 החודשים האחרונים מיועדים בעיקר לגדילה של מה שכבר קיים (הגוף) והתפתחות הריאות. ד"א, אפילו עניין פיתוח הריאות לא נגמר שם בפנים כי הרי ידוע שבכי אצל תינוקות הוא דבר בריא אשר נועד לפתח את הריאות שלהם, כשהם כבר מחוץ לרחם.

לאור כל זאת, אי אפשר שלא להגיע למסקנה שבני האדם נולדים מוקדם מדי. טוענים שהאבולוציה לא טועה ואכן גם במצב הזה ניתן לומר זאת, כי עובדה שחוסר האונים שאנחנו נולדים איתו, לא גרם לאנושות להיכחד (כי האבולוציה דאגה לדברים אחרים מסביב שיגנו עלינו בתקופה הזו) אבל כן הייתי אומר שהיא יכלה להיות קצת יותר יעילה.

11 תגובות:

  1. פעם קראתי שאנחנו נולדים מוקדם יחסית לחיות אחרות בגלל שהראש שלנו גדול יחסית לגוף ואם תינוקות יגדלו יותר בבטן הם לא יוכלו לצאת.

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן, הראש שלנו גדול יחסית לגוף. גם הגולגולת לא סגורה עוד על מנת שהעובר יוכל בכלל לצאת.

      מחק
  2. אני ממש לא מסכימה איתך. לא הוכח כלום כי ההשוואות שלך ממש לא מדוייקות. בני אדם הם יונקים, הדגים למשל לא. הם בכלל יוצאים מביצה. כמו כן, מה אם משך החיים מחוץ לבטן/ביצה? תינוקות כן יכולים לשחות, ולא מבינה למה החלטת שבחודשים הראשונים הם לא מודעים לסביבה? תינוקות כן יכולים לראות, לעומת למשל חתולים וכלבים שממש לא (אתה נכנסת להשוואות).

    השבמחק
    תשובות
    1. דגים הם דגים מהשניה הראשונה. כשהם יוצאים - הם מיד מתחילים לפעול בתור דגים.

      לטענתך ההשוואות שלי לא מוכיחות שאנחנו נולדים מוקדם מדי
      ואני טוען שתגובתך לא מוכיחה את ההיפך :)

      לומר שדגים נולדים בביצה ושתינוקות כן יכולים לשחות (הם לא יכולים לשחות, שימי אותם לבד במים, הם יטבעו) עדיין לא אומר שאנחנו נולדים בזמן

      מחק
    2. לא ניסיתי להפריך כי אם הייתי מנסה הייתי צריכה לכתוב פה מאמר שלם, מה שלדעתי ממש מיותר. אתה זה שניסית להוכיח משהו, אותי אישית לא שכנעת, זה כל מה שניסיתי להגיד בתגובה שלי :)

      מחק
    3. אני כתבתי משהו ולא הסכמת איתי - לגיטימי ביותר
      אז למה זה מיותר להביא הוכחות/ראיות לכך שמה שרשמתי, אינו נכון? זה שכתבתי את דעתי זה לא אומר שלא ניתן לשכנע אותי אחרת

      מחק
  3. אני לא חושבת.. יש ערבויות לכך שהיריון בני האדם צריך להימשך תשעה חודשים. אפשר למשל לקחת את התנ"ך, שבלי השאלה מה בדיוק הספר הזה ועל ידי מי הוא נכתב, יודעים בוודאות שזהו הספר הכי עתיק בעולם. ושם כתוב שהיריון נמשך תשעה חודשים.
    בסופו של דבר, אנחנו לא בדיוק כמו החיות, לא? ישנם עוד הרבה הבדלים. אני לא חושבת שיש סיבה להסיק מסקנות מהם לגבינו.

    השבמחק
    תשובות
    1. איפה כתוב בתנ"ך שהריון נמשך 9 חודשים? ותכלס לא ממש צריך את התנ"ך בשביל לדעת שהריון נמשך 9 חודשים, כי זו עובדה שקורית בשטח, רק שלדעתי מדובר בזמן קצר מדי למה שבאמת צריך מבחינה אבולוציונית.

      בהתייחס לעניין עצמו, אם התכוונת שאנחנו יותר "מתוחכמים" מהחיות, זה רק מחזק את דעתי שאנחנו צריכים יותר זמן "להתבשל" ממה שניתן לנו.

      חיות "רגילות" נולדות, ומיד מתפקדות בתור עצמן (צבים, ג`ירפות, פילים וכו`) רק בני האדם לא מתפקדים בתור שום דבר בכמה חודשים הראשונים לחייהם.

      מחק
  4. האסופית הקטנהדצמבר 13, 2017 9:20 לפנה״צ

    הטענות שלך לא מדויקות, מיסטר :)
    תינוקות כן מסוגלים לראות, להגיב, לצחוק ולחייך מאוד מאוד מהר.
    יחסית ליונקים אנחנו מאוד מפותחים. בני אדם הם זן שאי אפשר להשוות אותו לבע"ח אחרים, אנחנו ההומיאו-ספיינס, שזה המין שלנו, והמערכה היא יונקים (שיוך סיסטמטי) לכן, אנחנו הרבה יותר מורכבים (כמה שזה נשמע יהיר) ולוקח זמן לתינוק ללכת, לדבר ולזחול- פעולות מורכבות ליונק על 2 רגליים.
    בטבע אין דבר ללא סיבה- יש סיבה מדוע אנחנו נולדים אחרי 9 חודשים. סיבה אבולוציונית, נכון. אבל סיבה היגיונית וחיובית מדוע זה קורה.
    בקשר לריאות- הן מפותחות לכל דבר בחודש התשיעי. הן פשוט במצב של OFF - לא "פועלות" , כיוון והתינוק מקבל חמצן מהשלייה.
    כאשר התינוק נולד, שאיפת האוויר כל כך כואבת לו , כי נוצר לחץ בריאות. לא מכיוון שהריאות מתפתחות, אלא בגלל הלחץ שנוצר מהחמצן. תחשוב כמה מדהים זה- התינוק נושם את נשימתו הראשונה בשנייה שהוא יוצא מהבטן, איזה מנגנון מדהים זה.
    דרך אגב, מעורבים הורמונים בפתיחה של הריאות- דבר שהוא מאוד מורכב בעולם החי...
    אבל אהבתי את התיאוריה בכלליות :)

    השבמחק
    תשובות
    1. הרשומה הזו נכתבה בעקבות לידה. לאחרונה הייתה תנופה אדירה של תינוקות חדשים בסביבה שלי.

      אחרי חודשיים הם עדיין לא צוחקים וגם לא ממש מגיבים לסביבה, אמנם זה נראה שיש סקרנות אבל יותר מעניין אותם זה לישון ולאכול. הכי קרוב לצחוק שיש להם זה עוויתות שיש להם שקשה להגדיר אותם אפילו בתור חיוך. אוקי, אז הם יכולים לראות, אבל כנראה שבזה מסתכמים יכולותיו בתור בן אדם (שלא לומר חיה כי גם חיות רואות)

      אני מאוד מסכים איתך שבני אדם הינם חיות מורכבות, אבל זה רק מחזק את דעתי שאין לנו מספיק זמן להתבשל שם בפנים ב 9 חודשים, צריך יותר.

      יש סיבה שנולדים אחרי 9 חודשים וגם כתבתי על כך, הסיבה היא כנראה (אני לא מתיימר להיות מדען), העובדה שאנחנו הולכים על 2 ולכן האישה לא יכולה להחזיק את התינוק מעבר לזמן הזה ולכן שאר ההתפתחות שלו נעשית בחוץ. (ולא, אני לא מאשים את הנשים בעניין הזה)

      שוב, הריאות בפרט וגוף האדם בכלל הינו מכונה משוכללת ביותר (שיש לה גם לא מעט בעיות בתור היותה משוכללת), וגם זה רק מחזק את מה שאני אומר, שצריך יותר זמן לפני שיוצאים החוצה.

      מחק
  5. איזה כיף, אנתרופולוגיה :-) אני עדה להרבה הריונות שנגמרים מוקדם מידי או מאוחר מיד. אצל האדם אין תנאים אופטימליים להריון של יותר מ9 חודשים. ילודים שניסו הריון של פיל מתו זמן קצר לאחר הלידה.
    ותאמין לי שהתינוקות קולטים ומגיבים לסביבה אפילו תוך כדי ההריון. התגובות הולכות ונהיות יותר מתוחכמות ככל שהם גדלים. אולי הם לא חייכו אליך בגלל שאתה רציני מידי ואולי גם חושש? אני פוגשת הרבה פגים ותינוקות מחייכים. אומנם אין להם מילים אבל הם משמיעים צלילים שונים ותנועות גוף לפי מה שהם רוצים. רק צריך להיות רגועים וקשובים כדי להבין.

    אנתרופולוגים עשו מדידת משך זמן חייו של החיה לעומת זמן ההריון וקצב ההתפתחות שלו מילדה/בקיעה.
    אז אתה מעוניין שבני אדם יתחילו ללדת את הדור החדש מגיל שנה כמו חתולים?
    ככל שהחיה מתוחכמת יותר זמן ההריון ארוך וההתפתחות מתוחכמת יותר. כמובן שיש יוצאי דופן כמו פילים. או אולי אנחנו עדיין לא מצאנו דרך תקשורת נאותה והם יותר מתוחכמים ממה שאנחנו מודעים לכך.
    יש המסבירים את אורך ההריוםן של הפיל בגלל הגודל שלה. אין לה תחכום מיוחד.
    הריונות ארוכים מידי אצל האדם לרוב מקושר ללידה של ילד עם מומים. המעטים שההריון אינו קשור למומים בקושי שורדים את בשלות היתר של ההריון. השליה מתחילה למות בתוך הרחם ואין לעובר הבשל מזון וחמצן. הגוף מתחיל ליזון מעצמו. התינוק כשהוא נולד כך הוא קחכתי, עורו יבש, אפור ומתקלף, יש לו בעיות נשימה וקצב לב, די דומה לבעיות הפיזיולוגיות שיש לאנורקסים.
    זה פשוט מדהים שרוב התינוקות נולדים בזמן. - נס.
    הטיפול והמעקב אחר התפתחותם של ילדים מהריון ועד לילדות הולכת ומתפתחת במאה שלנו. פעם חשבו שילדים הם "טבולה ראסה" לוח ריק. כיום יודעים שזה לא נכון. הכל נמצא מראש פוטנציאל שעדיין לא מומש. התפקיד שלנו כמבוגרים הוא ללמד אותם מהי הפוטנציאל שלהם.
    מבחינת אורך ההריון, כן, ילדים זקוקים לחממת נוספת לתקופת גדילתם, כמו הקנגרו. בגלל זה מקובל אצל בני האדם לחסות על הילדים עד גיל 18 שנה. מדענים מצאו שמרכז השפה במוח רק גומר להבשיל בגיל 16. אז, כן אנחנו בני האדם איננו נולדים בשלים. אנחנו ממשיכים לצמוח ולהבשיל כל החיים. וזה הייחוד שלנו מול החיות.

    השבמחק