יום שני, 4 בדצמבר 2017

מלחמת הרובוטים בבני אדם כבר החלה, בבורסות העולם

כאשר רוצים לבדוק מניות בבורסה והאם שווה לקנות מניה כזו או אחרת, יש בגדול 2 שיטות, פונדמנטלית וטכנית.

אני אתמקד בשיטה הטכנית. השיטה מדברת על דרך לדעת מתי לקנות ומתי למכור מניות לפי נקודות בגרף. כאשר המניה מגיעה למחיר מסויים צריך לקנות וכאשר המניה מגיע למחיר אחר צריך למכור. יש עוד הרבה חוקים לשיטה הזו אבל לא אכנס אליהם כי הם פחות רלוונטיים לנושא.

מכיוון שמדובר בשיטה מאוד סיסטמטית, קל מאוד להכניס את החוקים שלה לתוך תוכנת מחשב ולתת לה לעשות את העבודה הקשה. זה אכן גם מה שקורה, יש לא מעט תוכנות שהפיצ'ר המרכזי שלהן הוא איתותים לקנייה ומכירה של מניות על פי השיטה הזו. תוכנות מתקדמות יותר, יושבות על הקו מול הבורסה עצמה ומנהלות בעצמן את המסחר עבור הבעלים של אותה תוכנה, כאשר הוא בכלל יושב בים ושותה פינה קולדה. בשפה המקצועית, התוכנות האלה נקראות רובוטים.

אני לא יודע לומר מה אחוז הרובוטים במסחר אבל מדובר באחוז ניכר. כשמניה מגיעה למחיר מסויים, כל הרובוטים שיושבים על המניה הזו, ימכרו אותה וכאשר המניה תגיע למחיר מוגדר אחר, כל הרובוטים יקנו אותה והרי לכם נבואה שמגשימה את עצמה אבל נבואה שמורכבת כולה ממתכת, ללא טיפת פסיכולוגיה בשר ודם. תופעת העדר מברזל. כשאתם, בני האדם הפשוטים, תסתכלו על גרף המניה המדוברת, אתם תגידו "וואללה, יש משהו בשיטה הזו" בלי לדעת שמאחורי הגרף עומדים בעיקר רובוטים. גם אם נאמר שפעם השיטה הזו הייתה נכונה (פסיכולוגית בעיקר), היום הפסיכולוגיה הזו בנויה בעיקר מ-bits and bytes ולכן היא לא באמת פסיכולוגיה אלא אוסף של החלטות שהן תוצאה של ביט כזה או אחר, שתוכנת לתוך המערכת. מחר בבוקר מישהו יכול לתכנת את הרובוט שלו, שיעבוד הפוך על הפוך ומה שפעם היה תמיד נכון פסיכולוגית, יהפוך לרועץ לבעלי הרובוטים האחרים שעדיין עובדים בשיטה הישנה.

מכיוון שזו רק דוגמה אחת, הנה לכם דוגמה נוספת שרק ממחישה עד כמה המלחמה בין הרובוטים לבני האדם, שרירה וקיימת. ישנם רובוטים שבכל פעם שבן אדם (או רובוט אחר) שם ביקוש במחיר X הוא יוסיף אגורה/סנט/שקל/דולר (תלוי במחיר המניה) להצעה ויציב זאת כביקוש כך שהוא תמיד יופיע ראשון. אם אתם תוהים מה המטרה, אז היא מאוד פשוטה וזה לגרום למשתמש האנושי (או רובוטי אחר נחות ממנו) להעלות את הביקוש שלו עוד ועוד עד אשר הוא יתייאש ופשוט יקנה במחיר ההיצע שקיים כרגע למרות שמלכתחילה לא הייתה לו כוונה לעשות זאת.

מלחמת הרובוטים בבני האדם, ההתחלה.

4 תגובות:

  1. אבל הרובוטים עובדים לפי מה שאנשים קבעו להם...אז זאת מלחמת האנשים באנשים

    השבמחק
    תשובות
    1. זה כבר עניין של הגדרה אבל סבלנות, זו רק ההתחלה

      מחק
    2. יאללה שישלטו עלינו כבר- בכיף

      מחק
    3. יהיה מעניין, בזה אין ספק

      מחק