יום שני, 25 בדצמבר 2017

עוסק פטור

אחד היתרונות הגדולים שיש לעצמאים לעומת שכירים הוא שהם קודם משלמים את ההתחייבויות (הוצאות) של עצמם ורק אחר כך משלמים את המיסים למדינה.

לא כך כאשר מדובר בשכירים. הם קודם משלמים מיסים למדינה ורק אחר כך את ההתחייבויות (הוצאות). היתרון שבדבר ברור מאוד, לשלם מס על ההכנסה ורק אחר כך לשלם את ההוצאות גורם לכך שהמס גבוה יותר לעומת מצב שבו קודם מקזזים הוצאות ורק אחר כך משלמים את המס וזה מכיוון שהמס הוא על סכום נמוך יותר.

על מנת לבאר את המצב, הנה דוגמה: אם אדם מרוויח 1000 שקל והוא צריך לשלם מס של 10% ויש לו הוצאות של 500 שקל. הוא קודם ישלם 100 שקל כמס ועם מה שיישאר לו הוא ישלם את ההוצאות שלו ובסופו של דבר יישארו לו 400 שקלים, כלומר הוא מפסיד שלוש פעמים: גם משלם מס גבוה (100 שקל), גם נשאר עם פחות כסף להוצאות (900 שקל) וגם נשאר עם פחות בנטו. עכשיו ניקח את אותו אדם אבל קודם נשלם את ההוצאות שלו ורק לאחר מכן נשלם את המיסים: 1000 שקל פחות 500 שקל הוצאות שווה 500 שקל ועכשיו נשלם מס 10% שזה יוצא 50 שקל והוא נשאר עם 450 שקל נטו. נכון, בנתונים שנתתי, מדובר רק ב 50 שקל הפרש בחודש (שזה גם כסף) אבל כאשר מדובר בסכומים גבוהים יותר, ההפרש גדל בצורה משמעותית.

אחרי כל ההקדמה הזו, אתם בטח שואלים מה אני בכלל רוצה מכם, מי שעצמאי הוא כזה ומי ששכיר הוא כזה אי אפשר לערבב ואני אומר שאפשר ועוד איך. כל אחד, אבל כל אחד יכול להיות גם שכיר וגם עצמאי ולא רק שזה לא יפגע בו, זה אפילו יעזור לו. אמנם יש catch קטן אבל הוא פתיר והכל כמובן חוקי.

כשכירים, אנחנו מקבלים תלוש משכורת ממקום העבודה ובתלוש יש גם את תשלום המס על המשכורת. אנחנו לא צריכים לעשות דבר, הכל נעשה דרך המעביד. בנוסף יש את ההוצאות, רק שבמקום להוציא אותם בתור שכיר, אפשר להוציא אותם (לפחות את חלקם) בתור עצמאי. תארו לעצמכם מצב שבו אתם מקבלים חזרה חלק מתשלומי החשמל, מים, ארנונה, שכר דירה ועוד הוצאות כאלה ואחרות. כאשר אתם משלמים את התשלומים האלה, 100% "הולך לאיבוד" אך בתור עצמאים, אתם מקבלים חלק מזה בחזרה. אני מזכיר שמדובר בהוצאות שאתם בכל מקרה מוציאים.

איך ניתן לעשות זאת? פשוט מאוד, להפוך לעצמאיים. בלי להיכנס יותר מדי לפרטים, ישנן 4 ישויות: שכיר, עוסק פטור, עוסק מורשה, חברה בע"מ. מתוך ה 4, אני מדבר (לפחות בשלב ההתחלתי) על "עוסק פטור". מדובר בישות שאינה צריכה לשלם מע"מ ולפעמים אפילו לא ביטוח לאומי ובכלל, ההוצאות מעבר להוצאות הרגילות (שכתבתי עליהן קודם) קטנות מאוד עד לא קיימות. כל זה נעשה דרך רואה חשבון שעושה לכם את העבודה תמורת סכום נמוך יחסית (כל אחד יכול למצא לעצמו רואה חשבון) שגם הוא נחשב כהוצאה לכל דבר. לאחר פתיחת התיק אתם מוכרים כעצמאיים ויכולים להתחיל לחשב את ההוצאות שלכם בתור עצמאיים למרות היותכם שכירים.

הדבר מתבצע בצורה פשוטה: במשכורות אתם משלמים את מס ההכנסה כרגיל. פעם בשנה, רואה החשבון לוקח את כל ההוצאות שלכם (מה שכתבתי למעלה ואף מעבר לכך) ומכניס את זה בתור "הוצאות" של העסק שלכם. מכיוון שההוצאות מתקזזות עם ההכנסות שלכם מהעבודה כשכירים, אתם צריכים לשלם פחות מס. כמו בדוגמה שנתתי, במקום לשלם 10% על 1000 שקל, תצטרכו לשלם 10% על 500 שקל בלבד. את החזרי המס האלה תקבלו פעם בשנה ישירות לחשבון הבנק שלכם. זיכרו שגם יש מדרגות מס, יכול להיות מצב שתצטרכו לשלם עוד פחות מס כי בקיזוז ההכנסה עם ההוצאות תרדו מדרגת מס.

אז מה ה catch אתם אומרים? הוא מאוד פשוט: מס הכנסה לא פראייר. כאשר פותחים עסק, עושים זאת על מנת להרוויח. אם במשך יותר מדי זמן לא תראו הכנסות (הכנסה משכיר לא נחשבת לצורך העניין) הוא יתחיל לחשוד שאתם לא הכי תמימים. לא מדובר במשהו לא חוקי אבל אנשי מס הכנסה לא יראו את זה בעין יפה. ביננו, לכולנו יש תחביב או משהו שאנחנו טובים בו. אם עד היום עשינו טובה לאנשים, עכשיו נוכל להתחיל לקחת על זה כסף ולרשום את הכסף הזה כהכנסה וכך לאורך זמן יהיו לכם גם הכנסות. דבר נוסף הוא, שיהיה צורך בהצהרת הון פעם בכמה שנים, אם בכלל (עניין של מדגם). בהצהרת הון אתם רק צריכים לדווח על מה שיש לכם (נכסים והתחייבויות). מדובר בהליך יחסית פשוט ומהיר והוא בא לבדוק האם אין לכם הכנסות שלא דיווחתם עליהם. 

אמירה מפורסמת אומרת שככל שאתה משלם יותר מס, כך מצבך טוב יותר אבל בעזרת השיטה הפשוטה הזו, ניתן להפוך חלק מההוצאות שלכם להוצאות של העסק שלכם ולשלם פחות מס וביננו, למרות אותה אמירה, עדיין רובנו היינו רוצים לשלם פחות מס. 

* אין הכתוב לעיל מחליף יעוץ עם רואה חשבון מקצועי ובכל מקרה אין לפעול רק על פי הכתוב פה.

4 תגובות:

  1. הפוסט הזה גובל בהונאה לכאורה. כבעל עסק אתה אמור לדווח על הוצאות של העסק בלבד, ולא הוצאות של החיים שלך. מה קשור פה ארנונה ?

    אם אתה תדחוף את כל ההוצאות שלך - אתה תגלה שמישהו בשלטונות המס מחכה לך בסיבוב כדי לדחוף לך בחזרה את כל הצינור. אל תתחכם איתם.

    השבמחק
    תשובות
    1. כנראה שלא קראת כמו שצריך. לא כתבתי את כל הוצאות הארנונה אלא חלקן. אם העסק שלך מנוהל מהבית אתה רשאי לחשב את החלק היחסי מהדירה שלך לצורת הוצאות ארנונה על העסק שלך.

      אם יש לך 3 חדרים זה יהיה שליש ואם יש לך דירה של 4 חדרים זה יהיה רבע. בכל מקרה, בדיוק בשביל כל זה יש רואה חשבון...

      מחק
  2. קל להציע , קשה לישם. עקרונית אתה צודק אבל בו נפרוט את זה לפרטים ולמציאות בשטח. בשביל לא להתחיל לרשום מתנה שקיבלת מהדודה בלומה בפסח כהכנסה (ולהוציא לה חשבונית וקבלה על הדרך) אתה צריך שיהיו לך הכנסות. מה שאומר למכור את עצמך או שירות שאתה נותן. ניחא אם מדובר נניח בעורך דין אך מה יעשה עובד בתחומים אחרים? נניח נותן שירות ברמה כזאת או אחרת? וגם אם אתה בעל מקצוע הרי הדבר הקשה ביותר על מנת ליצור לך לקוחות זה למצוא אותם ולשכנע אותם להשתמש בשירותיך. הרי זה הדבר הקשה ביותר. זה משלב מכירות ויזמות מה שאין לרוב השכירים כנראה, שכן אם היה להם היו עושים כבר מזמן את המעבר לעצמאיות מלאה ולא רק לצורך קיזוז ההוצאות או הקטנת המס כשכירים. המשפט שלך שצריך כולה לקחת איזה תחביב שיש לך ושאתה עושה אותו בחינם היום לחברים/מכרים/עמיתים לעבודה/משפחה או לא משנה מי, ועכשיו רק לבקש מהם כסף עבור זה, הוא קצת פשטני ולא הכי ישים.

    אני מעריך את כתיבתך אבל הפעם לעניות דעתי לקחת את זה צעד אחד רחוק מדי. אל תהפוך לי עכשיו לסוג של קאוצ`ר סטייל אלון גל
    ....:)

    אני אתן לך דוגמא: נניח אני שיש לי כישרון לכתוב מכתבי תלונה לגופים/חברות/ואירגונים. אם חבר שלי יבקש ממני נניח לנסח מכתב כזה אז מה אני אגיד לו: שמע יש רק משהו קטן עכשיו בוא תשלם לי על זה 150 ש"ח ומכתב בדרך. נראה לך ישים? או חבר אחר שלי שהוא איש המוזיקה ומכין לנו מדי פעם דיסקים יגיד שמע מעכשיו זה בתשלום. גם זה לא נראה לי ישים יותר מדי.

    השבמחק
    תשובות
    1. ברור שכל אחד מה שרלוונטי לו. ואין אפשרות ל 100% מהאנשים לבצע זאת. הכוונה היא בדיוק לכאלה שפוחדים לעשות את הצעד הזה (אני הייתי שם לא מעט שנים), המטרה היא לומר שלא רק שזה לא מסובך כמו שחושבים, זה אפילו די פשוט ואתה רואה את הפירות של המהלך הזה כבר בהתחלה עוד לפני שהרווחת משהו.

      לא יודע עד כמה אנשים מכירים "עוסק פטור" כי לרוב אלה שמתחילים לא צריכים להיות "עוסק מורשה" ששם יש המון כאב ראש ובאמת עלול להרחיק אותם מלעשות את הצעד, אבל עוסק פטור זה משהו בסיסי ויכול כן להתאים להם.

      יש הבדל גדול ביני לבין אלון גל: אני לא בא לחנך אף אחד :) אלא רק מציג את העובדות (עד רמה מסויימת כמובן)

      מכיר את אתר www.tluna.co.il? אני לא יודע עד כמה הם באמת עדיין מתפקדים אבל מישהו שם לקח את הכישרון שאתה הצעת לדוגמה והפך את זה למשהו שיכניס כסף. הרעיון מעולה אבל נראה לי שמשהו בביצוע לקה בחסר (אלא אם כן הם עדיין על הסוס). כנ"ל לגבי איש המוזיקה... וכל תחום אחר אבל שוב, זה לא מתאים ל 100% מהאנשים כמובן.

      מחק