יום חמישי, 28 ביוני 2018

ה email מת, יחי ה email

מדי פעם נוצר באז חדש סביב טכנולוגיה חדשה או שירות חדש אשר מיד גורר אחריו תגובות קבועות. אחת התגובות הקבועות היא: זה מה שיחליף את המייל.

זה קרה כאשר ה SMS יצא לאויר העולם, זה קרה כאשר תוכנות המסרים המיידיים יצאו לעולם, זה קרה כאשר פייסבוק המריאה ולפני כמה שנים זה קרה כאשר גוגל הציגו לעולם את google wave.

כאשר יצא ה SMS לאויר העולם, אף אחד לא הבין את הפוטנציאל שלו אבל אחרי זמן מה, חברות הסלולר הבינו את האוצר שנפל עליהם. כולם אמרו שזו תהיה שיטת ההתקשרות בעתיד בין שני אנשים. הטכנולוגיה הזו תאפשר לנו לדבר עם היעד בצורה פרטית ממש כמו המייל עם ייתרון אחד ברור, הסלולרי איתנו גם כשאנחנו לא יושבים במשרד. אז לא היו סמארטפונים והמייל היה נחלת המשרד בלבד ולכן ה"מומחים" חשבו שה email ימות מהר מאוד. העובדות הראו אחרת, לא רק שהמייל חי וקיים, הסלולרים החדשים כבר כוללים email מובנה בתוכם + הסתנכרנות למחשב האישי.

כאשר ICQ נמכרה ל AOL ותוכנות המסרים המיידיים עלו לתודעה, שוב ה"מומחים" אמרו שזה באמת (אבל באמת) מה שיחליף את ה email. המסר הוא אישי ולא רק אלא גם מיידי. אני יודע בכל רגע נתון האם האדם שמולי מחובר או לא, ואני מקבל תגובה (כמעט) בצורה מיידית, מי יכול לבקש דבר טוב יותר מזה? ה email הושווה למכונית ישנה שאמנם עדיין נוסעת אבל בסופו של דבר היא מכונית ישנה על כל המשתמע מכך. גם הפעם, המציאות חשבה אחרת ומשרדים לא יכלו להרשות לעצמם להשתמש בתוכנות שהן יותר צעצוע מאשר תוכנה רצינית של תקשורת בין שני אנשים. גם העובדה שרוב המשתמשים היו בני נוער ואנשים בשנות ה 20 שלהם, רק חיזקה את העובדה שאמנם מדובר במוצר טוב ושימושי אבל הוא לא הצליח להתמתג בצורה רצינית מספיק.

כאשר פייסבוק המריאה וכל הבאזז סביב רשתות חברתיות התחיל להיות הבסיס לכל רעיון שמישהו רצה להמציא, גם אז אמרו שזה מה שיחליף את ה emailים. שוב אותם "מומחים" טענו את מה שהם טענו בעבר לגבי מותו של ה email אבל כמו שכבר נאמר בהקשר אחר: השמועות על מותו של ה email היו מוגזמות/מוקדמות מדי. המציאות כל כך טפחה על פני אותם "מומחים" שפייסבוק בעצמם, על כל מאות מיליוני משתמשיה באותה תקופה החליטה להוסיף את האפשרות של תיבת דואר (ממש כמו ג'ימייל) לאפשרויות שכבר קיימות בפלטפורמה שלהם. מיותר לציין שלא רק שהרשת החברתית לא הרגה את המייל, היא הולכת להוסיף לה מאות מיליוני משתמשים בהבזק החלטה אחת.

הדבר האחרון שאכתוב עליו (היו עוד מקרים מאז אבל העיקרון נשאר אותו דבר) שקרה וגרם לאותם "מומחים" לצאת החוצה ולומר את מה שעל ליבם לגבי ה email היה בזמן הצגת המוצר google wave. מכיוון שאחד השירותים העיקריים של גוגל הוא הג'ימייל, הם לא יכלו לומר שזה בא במקום ה email, אז הם פשוט אמרו שזה הדור הבא של ה email והמוצר הוא בעצם שילוב של email ועוד כמה דברים לא ברורים שאפשר לעשות איתם כל מני דברים לא ברורים אבל מה-זה מגניבים. ה"מומחים" מחוץ לגוגל שוב אמרו שזה מה שישנה את פני ה email כמו שאנחנו מכירים אותו וכדאי מאוד שנתחיל לקרא קדיש כי אוטוטו גוגל הולכת לשנות לנו את צורת העבודה מהקצה לקצה. האנשים היותר סקפטיים אמרו שצריך לזכור שרוב מוצרי גוגל נכשלו ולא בטוח שמה שנראה היום כבאזז, יישאר כזה לאורך זמן. בסופו של דבר google wave יצאה מגירסת הבטא שלה וכל אחד יכל היה להרשם ללא הזמנה מיוחדת, האם ראינו נהירה המונית לכיוון? ממש לא, אנשים עדיין לא מבינים למה זה טוב. ב 5.8.2010 יצאה ההודעה ש Google wave לא תמשיך איתנו.

בשנים האחרונות החלו לתקוף את נושא האימייל מכיוון אחר. משהו בסגנון של If you can't beat them, join them. כשהבינו שה email לא הולך למות בקרוב, חשבו על צורה אחרת לממש אותו. מכיוון ש instant messaging זה הדבר החם, אז פשוט הפכו את המייל שייראה בדיוק ככה. זו דוגמה אחת. וזו עוד אחת.

אני לא יודע מה עוד יקרה שיגרום לאנשים כאלה ואחרים לומר שה email מת, אבל אני, הלא-מומחה, אומר לכם: יחי ה email!

4 תגובות:

  1. הם רוצים להרוג את האימייל כי הוא מיושן. בגלל הפשטות אנשים ממשיכים וימשיכו להשתמש בו.

    השבמחק
    תשובות
    1. הפרוטוקול הבסיסי אולי ישן אבל עובד יופי עד היום למרות כל ההתפתחויות הטכנולוגיות שהיו - והיו ה-מ-ו-ן

      מחק
  2. אין כמו המייל! אני מאמינה גדולה בתכתובות במייל. זה נוח וכיף. אין כמו לפתוח בבוקר את תיבת המייל ולקבל מיילים חדשים מאנשים אהובים :-)
    חוצמזה, שבעידן הג`ימייל הכל גם הרבה הרבה יותר נוח.

    יחי האימייל!

    השבמחק
  3. המייל חי וקיים דווקא הפשטות היא היתרון שלו, כייף מאוד לפתוח את התוכנה שלו, ולשלוח מסרים. בזכות הפשטות שלו הוא חי בשוק ושורד את התנאים הכי טוב.

    השבמחק