יום חמישי, 7 ביוני 2018

היה הייתה כבש"ה

מכירים את מודל כבש"ה, ראשי תיבות של כבוד, ביטחון, שייכות והצלחה?

בגדול מדובר על "שריטות" של אנשים, שניתן לחלק אותן ל 4 תחומים עיקריים, כפי שמצויין בכותרת המשנה וראשי התיבות שלהם הוא כבש"ה.

בשריטות הכוונה להתנהלות שלנו מול הסובבים אותנו ומול העולם בכלל. אם לדוגמה השריטה שלנו היא "שייכות", כל הסנסורים שלנו יכוונו לשם וכל דבר שיקרה או לא יקרה לנו, אנו מיד נשייך זאת לאותה שריטה. כנ"ל לגבי כל תחום מארבעת התחומים המדוברים. מיותר לציין שההתנהלויות האלה ישבשו לנו כל דרך לתקן את השריטה שלנו, כי אנחנו תמיד ניפול שוב ושוב לאותה מלכודת רק כדי להוכיח לעצמנו שאכן אנחנו צודקים לגביה.

לדוגמה, בחור או בחורה שהשריטה שלהם היא "ביטחון", ירצו להרגיש ביטחון מבן או בת הזוג. כל דבר הכי קטן יפגע להם בביטחון והם יצטרכו לקבל חיזוקים שוב ושוב. מיותר לומר שהתנהלות כזו עלולה להרחיק את בני הזוג שלהם עד לכדי פרידה, מה שיצדיק את שריטת הביטחון של אותם אנשים. הם יגידו לעצמם "הנה, צדקתי בתחושת חוסר הביטחון שלי, עובדה שבן/בת הזוג עזבו", בלי לשים לב שעצם ההתנהלות שלהם, היא זו שגרמה לפרידה. מדובר במעגל קסמים שחשוב להבין אותו, על מנת לצאת ממנו.

עיקרון נוסף מתבטא ב "צועק את מה שאין לו". הכוונה היא שאם חסרה לנו תחושת ביטחון, אנחנו נדגיש ו"נצעק" את הנושא הזה כאילו זה הדבר האחרון שחסר לנו או לחילופין, שיש לנו המון ממנו. חשוב לזכור שדווקא כאשר משהו לא קריטי לנו ולא מנהל אותנו, לא נרגיש את הצורך הבסיסי להוכיח אותו מול אחרים.

אחד הדברים ששיטת הטיפול NLP מדברת עליהם הוא נושא המיפוי. אם אקשר את זה לנושא הרשומה, אז כל תחום מארבעת התחומים הנ"ל, ממופה אצלנו למשהו שדרכו נוכל לפתור את השריטה שלנו. אם לדוגמה השריטה של אדם פלוני קשורה ל"שייכות", מבחינתו זוגיות וילדים הם הפיתרון לאותה שריטה. כלומר הוא יפתור לעצמו את השריטה הזו דרך בת זוג, משפחה וילדים. מישהי ש"ביטחון" הוא השריטה שלה, תרצה לממש את זה, לדוגמה, דרך בן זוג. המיפוי הוא בד"כ (תמיד?) חיצוני לנו. כלומר חסר לנו משהו פנימי ואנחנו נמצא משהו חיצוני שימלא לנו את הצורך הזה. החלק הבעייתי בסיפור הזה הוא שאנחנו בד"כ נהיה נעולים על פיתרון מסויים על מנת לפתור את השריטה שלנו, כך שבזמן שמסביבנו יהיו לא מעט פתרונות שיכולים להקל עלינו, אנחנו לא ניתן להם את תשומת הלב הראויה ונמשיך להיות מתוסכלים מכך שעדיין לא פתרנו את השריטה שלנו.

אותה בחורה עם שריטה שקשורה ל"ביטחון", שבטוחה שבן זוג יפתור לה אותה, מבחינתה להביא ילדים לעולם, דווקא יפגע בביטחון שלה כי האחריות הזו, על גורם נוסף שהוא לא היא, מבחינתה יפגע קשות בביטחון שלה. הרי מלכתחילה יש לה שריטה שקשורה ל"ביטחון" שלה, אז להוסיף על זה גם ילדים?

המיפויים של כל אחד ואחד מאיתנו שונים ובאים לפתור בעיה שרלוונטית לנו, לפעמים המיפויים האלה מתנגשים אחד עם השני ויכולים להוות מקור לויכוחים ומריבות, בלי שבאמת נבין למה זה קורה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה