יום ראשון, 10 ביוני 2018

מצאת החמה עד צאת הנשמה

אתם בטח מכירים את תנאי העבודה בגוגל, בין אם כי אתם מכירים מישהו שעובד שם או כי ראיתם כתבה שמראה לנו את תנאי העבודה מנקרי העיניים. הנה לכם רשימת תנאי העבודה בחברה אחרת, לא גוגל. אני חייב לומר שכל מה שכתוב פה הינו אמת לאמיתה ללא טיפת הגזמה.

  • שיחרור גרסאות, נקבע תמיד לסופי שבוע.
  • כחודשיים אחרי תחילת העבודה, מנהל הפרוייקט קרא לעובד לשיחה ואמר לו שהוא רואה בלוח שעות העבודה שלו המון 8:59 (יום עבודה הוא 9 שעות), העובד שכח לשאול כמה 9:01 הוא ראה שם.
  • חצי שנה מראש, קבעו מועד לשיחרור גירסה גדולה וחשובה אצל לקוח. אף אחד לא טרח לפתוח לוח שנה ולראות שאותו תאריך בדיוק הוא ערב פסח. לא סתם ערב חג אלא ליל הסדר. מכיוון שמדובר בלקוח בחו"ל שליל הסדר ממש לא בראש מעייניו, היה בלאגן שלם לשנות את התאריך. הוא לא השתנה. אנשים ישבו בליל הסדר עם המשפחות שלהם ומיד לאחר מכן נסעו לשדה התעופה.
  • אנשים היו טסים לחו“ל בידיעה שישהו שם שבוע ולבסוף הם חזרו אחרי חודש. אלה שטסו אחריהם, הביאו להם כסף ובגדים, להשלמות.
  • מכיוון שבארץ יש לאנשים משפחה ובית לחזור אליהם, בזמן שיחרור גירסה, באופן קבוע, בין 50-90% מהעובדים היו טסים ללקוח להמשך עבודה שם. מכיוון שהמשפחה והבית נשארו בארץ, לא היה ממש למה למהר לחזור למלון, אז אנשים היו עובדים גם 24-48 שעות ולפעמים היו תופסים חדר צדדי אצל הלקוח כדי לישון שם.
  • אנשים היו עובדים 9-10 שעות, ומעבר לכך מייצרים באגים. אחרי 30 שעות עבודה היו הולכים לישון ואלה שבאו אחריהם היו צריכים לתקן את הבאגים האלה ואחרי 9-10 שעות עבודה לייצר חדשים משל עצמם.
  • היו 2 מנהלי פרוייקט (לשני חלקים מקבילים במערכת) ומנהל פרוייקט אחד של כל המערכת. כל פעם שמנהל הפרוייקט הראשי היה שואל את מנהל הפרוייקט אם משהו מסויים כבר מוכן, הוא היה אומר לו "כן בטח הכל כבר מוכן" ואז רץ לצוות בריצה כדי לצעוק למה זה לא מוכן ושצריך להכין את זה במיידי.
  • קביעת פגישות בשעות 20:00-21:00 בערב היו עניין שבשיגרה.
  • מנהל הפרוייקט היה מתקשר מהבית שלו כדי לוודא שאנשי הצוות לא הלכו הבייתה ומתקשר לביתו של מי שכן הלך, כדי לצעוק עליו שהוא צריך אותו ולמה הוא הלך הבייתה. ברוב הפעמים אותו איש צוות גם היה חוזר לעבודה.
  • כאשר מנהל הפרוייקט היה מזמין אליו מישהו לשיחת "מוטיבציה", בכל פעם שהוא היה מזהה מישהו חשוב עומד בחוץ, הוא היה מרים את הקול ו/או נותן מכה עם היד על השולחן. למען ישמעו ויראו.
  • שבתות וחגים היו בגדר המלצה בחברה. רק אחרי המון זמן הם נזכרו שלפי החוק הם צריכים לתת יום חופש על כל יום שבת שאנשים עבדו. אם אתם חושבים שזה היה רטרואקטיבי, אתם טועים.
  • כשאחד העובדים התפטר, הם ציפו שהוא ימשיך לעבוד שם ואפילו יגיע לחברה ביום שישי כאשר הפיצויים הוחזקו כערבון לכך. בהתחלה הוא שיתף פעולה אך כשהבין שהם הולכים למשוך את זה עוד ועוד. הוא ויתר על הפיצויים.
  • עובד מסויים היה גר רחוק ממקום העבודה. ב 21:15, כאשר הוא סוףסוף היה קרוב לכניסה לעיר, הוא קיבל טלפון שאומר לו לחזור לעבודה כי יש משהו לא ברור במייל ששלח. מיותר לציין שזה קרה אחרי שהוא בירר טוב טוב עם מקבל המייל, שהוא הבין.
  • באחת השהיות בחו“ל, 5 עובדים נסעו לנמל התעופה על מנת לחזור הבייתה. ההסעה עצרה ליד נמל התעופה, עוד 2 דקות והם כבר יהיו בפנים אבל אז הם קיבלו טלפון. מנהל הפרוייקט ביקש לדבר עם אחד מהם. התוצאה: לארץ חזרו רק 4 אנשים. החמישי לא זכה לראות את נמל התעופה מבפנים.
  • בתחילת הדרך בעבודה, נאמר שפעם בשנה יש דיוני שכר. בדיון השכר הראשון נאמר שאין העלאות שכר (למרות שהחברה הצליחה). בשנה השניה אמרו שמתישהו יהיה דיון אבל הוא אף פעם לא קרה. בשנה השלישית ההנהלה כבר לא התייחסה לנושא בכלל. אחרי 3 שנים הייתה העלאה של אחוזים בודדים. אחרי שאנשים נתנו את החיים שלהם (אין לי הגדרה אחרת) למקום העבודה, הם קיבלו תוספת של כמה עשרות שקלים למשכורת.
  • אם אתם חושבים שהמשכורות פיצו על כל מה שכתוב כאן, אתם טועים.
  • גם יום חופש, לא ממש היה יום חופש, הזמינות הייתה צריכה להיות 100% ובד“כ היה שימוש נרחב בזמינות הזו.
  • כאשר אח של אחד העובדים נפטר, הוא ישב שבעה. ביום השמיני הוא ישב במטוס בדרך ללקוח עם הבטחה שהוא יחזור שבוע לאחר מכן. הוא חזר אחרי שבועיים.
  • ביום כיפור גם העובדים היו צריכים להיות זמינים, מזל שלחברה אי אפשר היה לנסוע.
  • כשהעובדים היו יוצאים מהעבודה ב 3 בבוקר, איילון היה פנוי לגמרי מלבד ניידת משטרה מתחת לגשר גלילות.
  • כשמישהו רצה לצאת ללימודים במקביל לעבודה, אמרו לו בסדר אבל שהוא לא יוכל לרדת ל-פחות מ 80% משרה והעבודה קודמת לכל, כולל המבחנים.
  • כשמישהו קיבל קידום לראש צוות, לא העלו לו את המשכורת, רק את התפקיד והאחריות.
  • עובד אחד יצא הבייתה אחרי 24 שעות בעבודה. ב 9 בבוקר הוא נסע הבייתה לישון ולנוח. ב 11:30 מנהל הפרוייקט התקשר ושאל למה הוא לא בעבודה ודרש שאותו עובד יגיע מיד ואם לא, הוא יפטר אותו. בדרך חזרה הבייתה אותו עובד נרדם על ההגה וכמעט עשה תאונה אז הוא אמר לו שהוא מעדיף להיות מפוטר מאשר נפטר. הוא לא פוטר לבסוף.
  • למנכ"ל היה סמנכ"ל פיתוח שכולם פחדו ממנו, אז מה המנכ"ל עשה? כל דבר שהעובדים רצו, לפני שפנו אליו הם היו צריכים לפנות לסמנכ"ל. כמובן שזה סינן 90% מהרצונות עוד לפני שהם עלו.
  • בחוזה היה כתוב וצריך היה כמובן לחתום על זה, שהעובד מתחייב ל 20% שעות נוספות. המשכורת הייתה גלובלית.
  • בגלל שעות העבודה המטורפות, המנקה, פר שעה, קיבלה יותר מאיתנו.
  • כאשר שיבחו עובדת מצטיינת, הציון היחיד לגביה היה מספר שעות העבודה שלה בחודש האחרון. מעל 230 שעות.
  • מישהי שעבדה מעל 200 שעות חודשיות, נסעה באמצע איזשהו יום לבקר את אמא שלה בבית חולים. הורידו לה חצי יום חופש.
  • אנשים היו מגיעים ב 6 בבוקר למשרד, כדי לא להיתקע בפקקים. כשהם יצאו ב 18:00, המנכ“ל היה מסתכל עליהם במבט של ”לקחתם חצי יום חופש, אה?“. בשעה 19:00-19:30 המנכ"ל היה עושה סיבוב נוכחות לראות מי "משקיע" וזה רק על פי שעת העזיבה. שכחו לבדוק מתי האנשים הגיעו.
  • אנשים היו נשארים עד 23:00 בלילה ואז מגיעים למחרת ב 11 בבוקר, אלה שהגיעו ב 8-9 בבוקר לא יכלו לעבוד כי הם היו צריכים את אותם אנשים. מצד שני אלה שהגיעו ב 11 הלכו מאוחר, מה שגרם גם לאלה שהגיעו מוקדם ללכת מאוחר כי הם היו צריכים להישאר על מנת שיוכלו לעבוד עם אותם אנשים.
  • בארוחת הצהריים הייתה בחירה בין סנדוויץ (במגוון טעמים) לבין סלט, שהעובדים אכלו במשרד. ככה ההנהלה חסכה את זמן העובדים כי הם לא היו צריכים לצאת החוצה לאכול.
  • הכל תמיד היה כל כך דחוף, שאחד העובדים אסף את כל מספרי הטלפון שקשורים לעבודה תחת קבוצה אחת והצילצול המזהה שלה היה סאונד של אמבולנס.

15 תגובות:

  1. גם אני עובד בהייטק ומכיר היטב את מה שאתה מדבר עליו. מה שהכי מעצבן זה שבחוץ חושבים שאתה מכייף בחו"ל ומרוויח מליונים. עדיף כבר לעבוד נניח בדואר בחצי משכורת, לחזור ב 16:00 הביתה אחרי שחצי מהיום לא עשית כלום ממילא. (ויסלחו לי אותם עובדי הדואר המסורים שעושים מלאכתם נאמנה.)

    השבמחק
  2. מאמר מצוין. אמנם לא עבדתי באותה חברה, אך מנסיוני יש הרבה חברות כאלה בישראל. בישראל היחס לעובד הוא כיחס לעבד. גם בהיי טק.
    יחסי אנוש הן החולשה הגדולה ביותר של ישראלים באשר הם, במיוחד מנהלים.

    השבמחק
  3. זוועה, אני יודע על מה אתה מדבר עברתי משהו דומה אבל פחות. ז"א, הדברים מוכרים אבל בעוצמות קצת יותר רגועות. זה לא עבודה, זו עבדות. וההחלטה להתפטר היתה הדבר הנכון ביותר שעשיתי בכמה השנים האחרונות. לפחות אצלנו בחברה היו העלאות שכר, וכשהיה לחברה מה לתת, היא נתנה. סה"כ התנאים היו טובים, אבל הורגים אותך ככה שאתה כבר לא נהנה משומדבר.

    השבמחק
    תשובות
    1. בחברה הזו אנשים פחדו לקבל העלאות שכר כי אז הבוסים היו פותחים עיניים על אלה שקיבלו העלאה גבוהה יחסית לאחרים

      מחק
  4. ואחר כך אנשים עינם צרה במשכורות וברכבים...:-/

    השבמחק
  5. בד"א ענף ההיי טק מפורסם לטובה על ידי כל המשכורות הגבוהות שיש בו ... טוב לראות גם את הצדדים השליליים .

    השבמחק
  6. עבדתי בחברה שעבדו מ8:30 עד 19:00 ולפעמים היו נשארים לישון - כלומר עובדים עד 12 בלילה - אחת ונשארים לישון בבית מלון. תודה רבה על המלון באמת. הרי לא שווה ליסוע שעה לכיוון רק בשביל לישון 6 שעות (לפי הבוס). בימי חמישי נשארו עד מאוחר ועשו פרצופים למי שהלך ב-6 ולפעמים גם ב 7-. נתנו לי אוטו שעלה לי כסף והביא אותי בעיקר לעבודה וחזרה. בסופי שבוע העדפתי פשוט לנוח. ולא ליסוע. חוץ מזה נראה אותכם מגיעים לעבודה בצפון במרחק של שעת נסיעה לכיוון. באוטובוס זה שעתיים. גם לא שילמו מי יודע מה וכמובן גלובלי.

    הפתרון: התפטרתי ועכשיו אני עובד מ8:30 עד 17:30 או 18:00. ב19:00 עד 19:30 כבר סוגרים את הבניין.

    השבמחק
  7. בכייניפ. מצטער, אבל אין לי מלה אחרת. בעצם יש לי-פריארים. וגם חרטטנים.

    ולמה בכינים? כי במקצועות אחרים עובדים את אותן השעות ומקבלים חצי מהמשכורת שאתם עושים, ו/או לא יושבים כל היום במשרד, ו/או לא טסים כמה פעמים בשנה לחו"ל.
    למה חרטטנים? כי בתור מי שעובד במשך כמה שנים כבר בחב` היי-טק (אבל לא בתור מהנדס, חלילה, אלא בתור שליח/מאבטח/עובד כללי עד לסיום התואר) אני רואה מספיק עובדים שמגיעים לעבודה בשעה 11:00/12:00 בצהריים. ובשעה 23:00 הבנין כבר כמעט ריק/ריק לחלוטין.
    ולמה פריארים? כי חשבתם אולי לעמוד על שלכם? חשבתם אולי, אם בכל זאת אתם חיים בעבודה, פשוט לקום ולצאת מוקדם, יהיה מה שיהיה? כן, אני יודע, אתם חוששים מפיטורין, אבל אם כ"כ מפריע לכם לטחון ככה, אז אולי יהיה מוצדק הדבר לעזוב? וקטע יותר מצחיק-חשבתם אולי לא לענות לפלאפון/לסגור אותו כשאתם לא בעבודה? קטע, אפשר לעשות את זה, ואז אתה לא זמין, ואי אפשר להפריע לך.

    השבמחק
  8. וואו... מזעזע וכואב לקרוא.
    מילא שההנהלה שכחה שאתם בני אדם (עם זכות לחוות את הדברים האלה שנקראים אויר ושמש *חיים*, ולא רק להרקב בקיוביקל ). מה שיותר גרוע, נראה שגם אתם שכחתם, אחרת לא היה לוקח לך כל כך הרבה זמן לבעוט את המטומטמים האלה לכל הרוחות...

    אבל מהנסיון שלי , ממש לא כולם ככה.
    גם אני, למשל, התפטרתי פעם מאדיוט ששילם 12000 ברוטו (לתכנתים עם תואר ראשון), ודרש 12 שעות עבודה ביום, פלוס נכונות לתת שישי-שבת, ואם אתה חולה תעבוד מהבית.
    אנשים פחדו לספר לו שהזמינו צימר לסופשבוע, כי היה ברור שהוא ימצא תירוץ "להקפיץ" אותם באותה שבת, או לפחות להתקשר בשבת לסלולארי ולדרוש עדכון מפורט על הפרוייקט (זו לא הגזמה, אפילו בחנו אותו כמה פעמים - המצאנו תוכניות פיקטיביות לסופשבוע, ובשבת כמו שעון הגיע הטלפון ממנו).
    ממש כאב לו לדמיין את אחד ה"עבדים" יושב לו בשמש מוקף בצמחייה... והקיוביקל עומד ריק... איזו חוצפה, הרי אתה רכוש שלו, ממש כמו המחשב, ונוצרת כדי לייצר לו עוד ועוד אלפי שורות קוד,בלי להרים את הראש, בלי לחשוב... ואם תצא לאויר הפתוח אתה עוד תשכח את החובות שלך, ותפתח רעיונות מסוכנים כמו תשוקה לשמש וגעגועים למשפחה...

    בסוף התפטרתי, ובמקום החדש עובדים קשה, אבל לא "עד מוות". קצת נתונים (לא כדי להשוויץ, אלא בגלל שלדעתי יש הרבה מקומות כאלה, וככה זה צריך להיות, ומי שדופקים אותו צריך לשקול מקום עבודה אחר):
    בדקתי עכשיו דוחות שעות שלי, ורב הזמן מופיעות 9-10 שעות ביום.
    יוצאים עוד 2-4 שבועות בשנה של טירוף מוחלט, שעבדתי עד חצות. אבל זה לא הסטנדרט הקבוע, אלא רק בשחרורי גרסאות גדולות, או במשבר אמיתי (למשל מערכת בפרודקשן שדפקה נתוני מלאי של ללקוח, וגרמה נזק כלכלי אדיר. אז נשארנו לעזור ברצון, והיה ברור שלא השאירו אותנו סתם מתוך סדיזם).
    עבודה בשישי-שבת - יוצא לי פעמיים-שלוש בשנה, והרגשתי בבירור שההנהלה חשבה פעמיים לפני שביקשה.

    השבמחק
  9. עבדתי גם,כמו חמור לא בהיי טק,כשהתקבלתי הבטיחו הבטחות, לאחר זמן קצר גיליתי שלא רק שאני עובד לתוך הלילה ועושה הרבה מעבר למה שסוכם אלה שהמנהל הישיר שלי עם חבורה מסביבו שודד העסק, זה הסביר לי קצת למה מירר לי החיים וניסה לפטר אותי ושילח בי את אנשיו, נתבקשתי ע"י הבעלים להמשיך ול"החזיק מעמד" (נדאג לך), כמובן שאחריותי והעומס גדל כי נוסף לעבודתי הייתי חייב כל הזמן לבדוק האם הגנבות נמשכות ולתעד ולשמור ולחשוד, לקח חודשים עד שכל החבורה עפה ואני עדיין לא קיבלתי אפילו את התנאים שכבר הייתי צריך לקבל,נפלה עלי אחריות ניהולית וביצועית נוספת,והבעלים מתחמק,כמובן שהמרירות הלכה וגהתה בבטן,אתה מוציא הנשמה לשמור על העסק חי ולא זוכה לאפילו תודה, איכשהו הצליחו למכור לי שיתנו לי זאת עוד חודש ואז להתחמק שוב ,בסוף התפרצתי ואמרתי לאחד מהם מה אני חושב עליהם שיגידו תודה בכלל כי עזרתי להשיב חלק מהכספים וחסמתי לבדי חבורה של גנבים מקצועיים וכנראה רק מי שגנב זוכה מהם לתמורה כי היה להם קשה מאוד לפטר את החבורה והמנהל שנהנו מתנאים חבל"ז , למרות שהיו להם הוכחות חותכות ממני לגבי ההיקף הגדול וההרסני של הגניבה ,הוכחות קבילות לבית משפט. בסוף עזבתי כמובן אולם בזמן שהתאים להם יותר מלי, את הכסף הנוסף לא קיבלתי והכי חשוב - המילה תודה לא שמעתי. מאנשים שממש לבד (הם לא האמינו בתחילה) חסמתי וסגרתי פתחים וניתחתי חשבונות והוצאתי הוכחות והבאתי אף את היעד אליו הוזרמו הגניבות שנעשו בשיטות של מקצוענים כספיים.
    זה מראה שבא להקיא מרמת המוסר שמאפיינת מדינה זו, שבה ממשלה הרגילה מעסיקים שעובד זה זבל בשם "הקידמה והקפיטליזם", לאט חוזרים אנו לזמנים שחורים בהם עובד היה נטול זכויות ועבד למעסיקו. כך נוהגת מערכת שבעצם פושטת רגל ערכית וזו מדינתנו. שזורקת זקנים וחולים ונכים ומשמיצה אמהות חד הוריות ונכים. זוכרים את נתניהו שהעסיק משרדי יחסי ציבור להכפיש כל פעם סקטור אחר חלש?

    השבמחק
  10. מוכר מאוד, אם כי אצלינו במקום שאותו עזבתי לפני מספר חודשים עת החלטתי להפוך לעצמאית, היו בודקים לפחות מתי התאריכים יוצאים, ובמו עיני ראיתי את מנהל הפיתוח דואג שתאריכי יעד לא יפלו על חגים. מצד שני, כשהיה משהו דחוף שהיה צריך להיות יום אחרי יום העצמאות, עבדנו בערב יום העצמאות עד... ואני אמא ל-3 ילדים.
    זה שהשארתי את הילדה חולה 3 פעמים, כל פעם זה היה ארבעה ימים שהיא היתה עם חום שלא יורד מ-39 מעלות חום (כזאת היא, חום גבוה נורא בכל פעם שהיא חולה), זה לא עניין אף אחד.
    אצלינו גם נתנו ללקוחות לטרטר אותנו, אבל עד גבול מסויים. לגבי הקטע של יצירת באגים, כל כך מוכר שאי אפשר לתאר.

    השבמחק
  11. בכנות, אני לא חושב שיש משכורת ששווה את זה. זה פשוט סבל. יש לך מספר שעות מוגבל בעולם הזה (כמה מאות אלפים), וחבל לבזבז כ"כ רבות וטובות מהן, כ"כ הרבה שנים, בעבודה כ"כ אינטנסיבית, מלחיצה וחסרת חשיבות. עדיף לעבוד בעבודה שבה אולי מרוויחים חצי, אבל עובדים 5 ימים בשבוע מ-9 עד 5, עם ימי חופש/מחלה קבועים ובלי הקפצות.

    השבמחק
  12. גם בעלי עובד בהיי-טק. זה פשוט הורס משפחות!
    וזאת מעבר לתחרות הגלויה והסמויה בין העובדים, הדריסה, השעות המטורפות, המשכורת שלא מכסה את השעות.
    בעלי טס שלוש או ארבע פעמים לחו"ל, השעות היו הפוכות משלנו.
    הילדים לקחו את זה קשה, וחלו שניהם ביחד. מי נשאר לטפל במציאות היום יומית? אני!
    ביום ההולדת של בני התכוננו לקבל 100!!! איש. (70 מתוכם מבוגרים) בעלי בכל היום הקודם היה מול המחשב שובר את הראש, כי דרשו ממנו לעשות משהו שלא מתפקידו, ולא מידיעתו. מי הכין את יום ההולדת?! אני!
    ואיזה קטע... ביום ההולדת עצמו נעלם בעלי במעמקי חדר המחשב לעוד שעה, כי הבוס שלו התקשר, כי לא הבין משהו...
    באופן אישי, מה הפלא שאני מעדיפה שבעלי ירוויח קצת פחות אבל יהיה בבית יותר?!
    היי טק גורם לזוגות לשכוח מה היתה הסיבה לנישואין.

    השבמחק
  13. ועדיין, פחות מאשר רופאים. סתם כך, מתמחה ממוצע עובד כ340 שבוע כסטנדרט (כ85 שעות בשבוע), וכל זה בשביל שבריר מהמשכורת שאתה מקבל (25 ש"ח לשעה...), לאחר שהשקיע כפול שנות לימוד (7.5 לעומת 4 של מהנדס). ותוך כדי העבודה המטורפת צריך גם להוסיף את הבחינות (פעמיים, כל אחת מצריכה חצי שנה הכנה שנעשית *על חשבון הזמן הפרטי*).

    ורופאים לא מקבלים רכב,
    ולא פלאפון,
    מקסימום עוף מכובס (כולנו מכירים את האוכל של בית חולים, נכון?) בהנחה...

    וגם אחרי ההתמחות, אז רק מתחיל הקרב על למצוא מקום בקופת חולים- האדם כבר בין 37-40, ורק מתחיל להתקרב לשכר שאותו עברת עוד כשהייתה בן 25...

    לא חושב שמה שהצגת הוא תענוג גדול, אבל זה עדיין עדיף מאשר רפואה...

    השבמחק
  14. זה לא מנהלים אלא נוגשי עבדים. עבדתי בחברה כזו חצי שנה וכמו שאומרים BEEN THERE DONE THAT
    כיום אני עובד באחת החברות הגדולות והמצליחות במשק (לא היי טק) ואני יכול להעיד שאף אחד לא נקרע פה כמו בהיי טק. מנהלים בכירים מאוד הולכים הביתה ב5,6,7 בערב וגם העובדים עובדים כ 9-10 שעות וזהו. כי זו תרבות העבודה בחברהץ. והחברה מתקתקת תוצאות יופי . מה שמראה שכל תרבות העבודה בהיי טק זה עבודה בעיניים. אנשים נשארים לעבוד סתם עד מאוחר רק כדי להראות משקיענים.
    באירופה ובארה"ב הנורמה היא גם של יום עבודה בן 9-10 שעות ורק בהיי טק חושבים שהם יודעים איך לעבוד נכון.

    השבמחק