יום חמישי, 8 בנובמבר 2018

החלוקה שהתחלקה

היה היה בחור שעבד בראש צוות פיתוח של תוכנת סימולציה לטילים בקרבות אוויר.

התוכנה התחשבה באינסוף פרמטרים על מנת לחשב את מעופו של טיל אשר נורה ממטוס. התוכנה עבדה בצורה מושלמת והייתה בשימושם של צבאות רבים ברחבי העולם. השימוש בתוכנה חסך הרבה מאוד כסף כי במקום להעלות לאוויר מטוסים ולדמות קרבות אוויר, התוכנה סימלצה את כל התהליך הזה.

צבא אחד, איפהשהו בקצה העולם, ראה כי טוב ורצה להשתמש בתוכנה הזו גם על הקרקע, או מדוייק יותר, בקרבות הים שלו. במקום שהטיל יצא ממטוס, הוא יצא מבטן האונייה. אנשי השיווק, המכירות וההנהלה של החברה התרגשו עד מאוד מהנושא הזה מכיוון שהיה מדובר בתוכנה ותיקה ומשוכללת ביותר שתמיד סימלצה קרבות אויר. זו הייתה הפעם הראשונה שהשתמשו בתוכנה למטרה שונה מזו המקורית. מכיוון שהיה מדובר בפרוייקט דגל לחברה הזו ולתוכנה היו הרבה ”שעות טיסה“ אבל לא בים, צוות נרחב של אנשי שיווק, מכירות והנהלה טס למדינה המדוברת. את ראש צוות הפיתוח דווקא השאירו בבית. הרי התוכנה כבר רצה בהמון מקומות בעולם ללא תקלה אחת. אפילו הזקנים שבחבורה, לא זכרו מתי הייתה התקלה האחרונה.

לאחר שיחות ארוכות והכנות ארוכות אפילו יותר, המערכות הופעלו, הנתונים הוכנסו והכפתור נלחץ. אך אבוי! ברגע הפעלת התוכנה, חשכו המסכים וחשכו גם עיניהם של המשתמשים ובעיקר עיניהם של אנשי החברה, שלא ידעו איפה לקבור את עצמם. דבר כזה לא קרה להם מעולם.

אחרי אי אילו דברים ונסיונות שעלו בתוהו, הבינו שאין ברירה אלא ליצור קשר עם אותו ראש צוות שאחראי על התוכנה. מכיוון שהמדינה הייתה בקצה קצהו של העולם, במדינתו של אותו בחור, זו הייתה שעת לילה מאוחרת והבחור ישן את שנתו הערבה. צילצול הטלפון העיר אותו משנתו ובקול רדום שאל מה קרה. המידע שהוא קיבל, לא נתן לו יותר מדי פרטים לגבי מהות התקלה מכיוון שהיא קרתה בשניה הראשונה להפעלת של התוכנה. זו הייתה תעופה אבל לא של הטיל כמו שציפו שיקרה.

אחרי שהבין שאין לו ברירה, הוא שם פעמיו למשרדי החברה על מנת לבדוק מה קורה. אחרי זמן נוסף הוא גילה מה הבעיה. עד לאותה סימולציה, כל הסימולציות הקודמות נעשו עם מטוסים ששהו באוויר בעת השיגור. האוניות לעומת זאת, שהו בים וקיים הבדל אחד קטן אבל משמעותי בין מטוס שטס באוויר לאונייה ששטה בים. מטוס חייב לזוז, אונייה יכולה לעצור.

התוכנה אכן מתחשבת בהמון גורמים על מנת להריץ את הסימולציה שלה אבל הגורם העיקרי שבו היא מתחשבת הינו המהירות ההתחלתית של הטיל ברגע השיגור. הנוסחה הראשונית ביותר שמחושבת בתחילת הסימולציה, מחלקת גורם מסויים במהירות הטיל. כשמטוס טס, יחד איתו טס גם הטיל שנורה ממנו, אך כשהאוניה ירתה את הטיל הראשון שלה, היא עמדה במקום כך שמהירות הראשונית של הטיל לא הייתה כמו מהירות המטוס אלא יותר כמו מהירות האוניה, שהייתה אפס.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה