יום חמישי, 1 בנובמבר 2018

לאהוב את מה שיש, אבל מה לגבי מה שאין?

"איזהו עשיר השמח בחלקו", מכירים?

אם נאהב את מה שיש לנו, נחיה טוב יותר ובהרגשת סיפוק לעומת רדיפה אחרי הדבר הבא. אני מסכים עם הגישה שאם טוב לי עכשיו, אני אהנה מהטוב במקום להיות עסוק בלחפש משהו שאולי יהיה יותר טוב. זה נכון בזוגיות, זה נכון במקום העבודה וזה כנראה נכון בעוד תחומים. אבל מה עושים כאשר אין משהו (בתחום מסויים) להנות ממנו?

ניקח לדוגמה אנשים עם עודף משקל (רק לשם הדוגמה, ככה יהיה לי יותר קל להעביר את המסר, אין לי שום כוונה לפגוע או להעליב). הטיפול באנשים בעלי עודף משקל יכול להתחלק לשניים. הטיפול הראשון יהיה לעבוד איתם צמוד צמוד על מנת לגרום להם לרדת במשקל וכך הם ירגישו טוב יותר עם עצמם. הטיפול השני יהיה הפוך וזה לגרום להם להבין שמי שהם זה מספיק טוב וכך לגרום להם להרגיש טוב עם עצמם כבר עכשיו, ללא צורך בשינוי כלשהו. יש לא מעט מקרים בהם שיטת הטיפול השניה תוביל את אותם אנשים להוריד משקל, כמו בשיטה הראשונה וכך האדם ירוויח פעמיים.

לפעמים הרגשת החוסר, חזקה מכל הרגשות השובע (לאו דווקא בהקשר של אוכל הפעם). אנחנו כל כך ממוקדים בהרגשת החוסר, שיהיה לנו קשה להתמודד איתה. הרבה יותר קל להיכנס לדיכאון ולהיות "מסכנים" מאשר להתמודד עם אותו עניין ולגרום לעצמנו לפעול. הרבה יותר קל לשבת על הספה, כשהספורט היחיד שאנו עושים קשור לאצבע אחת ולהתלונן שהכרס שלנו זה בגלל הגנים, מאשר לשים את השלט על השולחן, לצאת החוצה ולהתחיל להזיז דברים אחרים מלבד האגודל.

אפשר להקביל את זה לכל בעיה שהיא. כאשר יש הרגשה שהכל בחיינו דבש מלבד תחום מסויים או לחילופין תחום מסויים אצלנו הוא מעולה מלבד נקודה מסויימת שלדעתנו אנחנו לא מספיק טובים בה, אנחנו נוטים להתמקד דווקא בחסר, בלא טוב, בפחות טוב וזה כמובן גורם לנו להרגיש פחות טוב וכך נוצר מעגל קסמים. מעגל קסמים שצריך לשבור. עכשיו נשאלת השאלה מה עדיף על מנת לשבור את מעגל הקסמים הזה. להתמודד עם הלא-טוב, להסתכל לו בלבן של העין ולטפל בנושא הזה, או לחילופין, להבין שיש בעצם רק דבר אחד שיחסית לשאר התחומים הוא לא טוב, להבין שזה מה יש ועם זה ננצח.

10 תגובות:

  1. לאנשים בדר"כ קשה לצאת מאזור הנוחות שלהם. בגלל זה יותר קל לקבל את הקיים ולהגיד שטוב לנו. לא תמיד זה נכון. כי מבחינתי זה אומר להתפשר.
    ואם אני נצמדת לתגובה שלך.. לשכנע את עצמי שטוב לי עם המשקל שלי ולא לעשות עם זה שום דבר זו בריחה מהמציאות. הרי דיאטה זו עבודה. דיאטה זה אומר לשנות הרגלים ובשביל זה צריך כח רצון. בשביל זה צריך לשנות.. וכבני אדם זה משהו שקשה לנו לעשות..
    וזה נכון לדעתי בכל התחומים

    השבמחק
    תשובות
    1. ועוד משהו. אפשר להיות מרוצים ממה שיש, להסתכל על הטוב, אבל עדיין לשאוף קדימה. אלה לא גישות שסוטרות אחת את השניה, אלה גישות משלימות.

      מחק
    2. לצאת מאיזור הנוחות זה הדבר הכי קשה, זה ברור וידוע, אבל עם כל זה שאומרים שידע זה כח, אני אומר שידע לא מספיק. והרשומה + מה שכתבת זו דוגמה מעולה לכך.

      האם אנחנו תמיד מתפשרים כאשר אנחנו אומרים שטוב לנו במצב מסויים? ואם באמת טוב לנו? ואם טוב לנו ב 90%25 מהדברים, אבל ב 10% לא, האם זו עדיין התפשרות? האם אפשר להגיע ל 100% טוב/מצויין? אכן שאלות קשות :)

      ואולי באמת טוב לך עם המשקל (רק לשם הדוגמה כמובן), למה לקרא לזה בריחה?

      יש כאלה שכשרע להם, מיד בורחים. אני דווקא בגישה של קודם לבדוק למה רע לנו, אולי נגלה שבעצם אין לנו סיבה אמיתית ואנחנו "סתם" סובלים?

      לדעתי, כאשר אנחנו כל הזמן במרדף אחרי ה"טוב יותר" אנחנו לא באמת נהנים מהטוב שיש לנו עכשיו. אנחנו תמיד במירוץ, וכמו שאומר אחד המשפטים בשיר המפורסם sunscreen:
      the race is long, and in the end, its only with yourself
      ואני אוסיף משפט משלי :)
      כאשר אנחנו חושבים על מה שאין, אנחנו מבזבזים משהו שיש.

      מחק
    3. ובגלל זה הוספתי וכתבתי שאפשר להיות מאושרים עם מה שיש אבל תמיד טוב לשאוף לעוד. כי בלי שאיפות לא נגיע לכלום.
      ואני לא אומרת שתמיד אנחנו מתפשרים. אבל ברוב המקרים. ולא תמיד זה רע, שלא תבין אותי לא נכון.

      מחק
  2. חשבתי שהרשומה שלך תיקח למשהו אחר לגמרי.
    לאהוב את מה שיש?
    זו אומנות.
    ומה שאין?
    זאת האומנות להבין שאין אותו....
    לא כל אחד יכול לראות את הגיבנת של עצמו....
    השאלה שלי היא קצת שונה -
    יש או אין - מה מידת האחריות שאני לוקח על היש והאין שלי?
    לא פשוט לענות על זה.
    בכנות מקסימלית - ממש לא פשוט.

    השבמחק
  3. המקום אליו נגיע תלוי עד כמה אנחנו מוכנים למתוח את מעגל הנוחות שלנו.
    בן זוגי כל הזמן שואל אותי למה אני כל הזמן מחפשת פרויקטים ועיסוקים מעבר למה שיש לי.
    הוא חושב שאולי אני לא מרוצה ממה שיש.
    מה דוחף אותי קדימה? אני מרגישה שזה משהו מעבר לחוסר הנוחות שלי. כשניסיתי להתישב במקום שיכול להראות כאל מקום מצויין לקרירה שלי נכוויתי קשה. הייתי "אובר קווליפייד" בשביל המקום וזה גרם לאחות האחראית של המחלקה לחפש אותי. חברותי הצוות (כולן חוץ מאחת) והצוות הרפואי באו אליה כדי לבקש ממנה לרדת ממני. היא החליטה שגרמתי למרד מחלקתי. כתוב לי בתיק האישי "עברה קוים אדומים" מה זה אומר?בע"פ נאמר לי שהם יודעים שאני חפה מפשע. לקח לי עוד שנתיים ליצור מצב בו הם יתחננו אלי שאני אחזור ושאוחל לעזוב בתנאים שלי ולא בגלל איזושהי אשה שרודפת כוח.
    בטח כבר סיפרתי לך את כל הסיפור הזה.
    התאוריה שלי הוא כך: אם לא נאהב את מה שיש גם כשנגיע למה שאין לא נאהב את המה שיש החדש. בגלל זה צריך לאהוב את מה שיש ולהמשיך ולחפש את מה שאין.
    לגבי ירידה במשקל,
    אני מוציאה בחודש 600 ש"ח על דיקור סיני והחודש התחלתי ללכת לדיאטנית חדשה - 200 ש"ח לפגישה (בינתיים פעם בשבוע).
    כל זה בגלל שהתעמלות והדיאטנית של קופ"ח לא הזיזו כלום.
    לאהוב את עצמי- לקח לי זמן אבל היום נראה לי שאני מקבלת את עצמי כמו שאני.
    לא הייתי מוציאה את הכסף הנ"ל אם לא היו לי בעיות בריאות הנובעות ממשקל יתר. הרבה אנשים אומרים לי שאני מגזימה ולא יכול להיות שאני שמנה עד כדי כך. כנראה שהפיזור מטעה.. בכל מקרה אני אמשיך להשמין לפחות עד אמצע דצמבר- ובלידה מיד ירדו לי לפחות 15 קילו.

    השבמחק
  4. ואם אין שומדבר טוב, בשום תחום. אז מה אתה תציע?

    השבמחק
    תשובות
    1. קשה לי להאמין שיכול להיות מצב כזה מהסיבה הפשוטה שכל ההתייחסות שלנו היא יחסית.
      אם יש לנו 10 דברים רעים (רק לשם הדוגמה) אנחנו תמיד נתייחס קודם לזה שהכי פחות טוב מבחינתנו ולכן כל השאר יראו לנו טובים.

      אם הכל דבש מלבד תחום אחד (נגיד), אז זה ברור שגם בתחומים האחרים שבהם הכל דבש, יש מה לשפר, אבל למה לשפר משהו שכבר טוב לך איתו על חשבון משהו שכרגע לא טוב לך איתו?

      מחק
  5. יותר קל לאנשים להשאר באיזור הנוחות שלהם,היינו, להיות קורבן. הייתי שם...לשמחתי אני החלטתי לצאת מאיזור הנוחות ולקחתי על אחריות ושליטה מלאה על חיי וזה מלווה אותי לאורך כל חיי כבר המון שנים. לעניות דעתי זה רק עניין של החלטה.

    השבמחק
    תשובות
    1. החלטה ורצון ועקביות כי מאוד קל לוותר ולחזור לאיזור הנוחות
      אבל צריך להיות חזקים וצריך באמת לרצות ולא רק לומר שרוצים

      מחק