יום ראשון, 25 בנובמבר 2018

תפישות בחיים

אתם תופשים כמה תפישות יש לנו בחיים? חלקן בכלל לא הגיוניות. הנה כמה לדוגמה.

תפישת ביטחון
 

האם אתם מרגישים בטוחים כרגע? אתם מבינים שזו בסך הכל התפישה שלכם ולאו דווקא מה שבאמת קורה? הרי בכל רגע נתון יכול לקרות משהו שיזעזע לכם את תפישת הביטחון ואתם תופתעו איך בשניה אחת כל התפישה שלכם התהפכה. יותר מזה, יכול להיות שממש ברגעים אלה מתפתח משהו שבעוד כמה רגעים ישנה לכם את תפישת הביטחון אבל אתם בכלל לא תשימו לב לכך, בגלל תפישת הביטחון שבה אתם נמצאים כרגע.

תפישת שליטה  
האם אתם חיים בתפישת שליטה, בחיים שלכם או בכלל? אתם מבינים שזה בולשיט? כל כך הרבה דברים, שלא בשליטתכם, יכולים לקרות בכל רגע נתון, אפילו לכם אישית, אבל אתם בנונשלנט שלכם, חושבים שאתם בשליטה. אפילו הגוף שלכם יכול לבגוד בכם בכל רגע, למרות שאתם מרגישים מצויין. זה יכול להיות משהו חיצוני אבל בהחלט יכול להיות גם משהו פנימי. בכלל תפישת השליטה היא התפישה הכי לא רלוונטית שקיימת ובכל זאת, אנחנו רגועים כשהיא שם. שליטה יכולה להיות גם כביטוי שלנו כלפי צד נוסף וביננו, זה תמיד יבוא כהתנהגות שלילית כלפי הצד השני (ויש סיכוי שהוא מצידו, יאהב את זה, הזוי). בין אם זה להחליט בשבילו דברים, לבטל לו דברים, לוודא בכל רגע נתון איפה הוא ומה קורה איתו עכשיו... אנחנו עוד נקרא לזה דאגה כי נרצה להראות טוב אבל זו רק עוד תפישה שמנהלת אותנו.

תפישת יציבות  
בגדול יציבות יכולה להתבטא בשני מובנים, יציבות נפשית ויציבות פיזית. לגבי הפיזית, זה קל, כרגע האדמה/ריצפה שאתם עומדים עליה לא זזה? אתם בסדר. אבל מה יקרה אם עוד רגע תרגישו שהיא זזה קצת, אתם יודעים, רעידת אדמה וזה. יציבות נפשית נתונה כבר להגדרות רחבות ועמוקות מאיתנו, מה שלנו יראה יציב נפשית, אחרים יחשבו למשוגע. התפישה הזו היא סובייקטיבית הן ברמה האישית והן ברמה החברתית. עכשיו לכו תנסו לחבר ביניהן.

תפישת חוסר  
פירסומות מתות על התפישה הזו. כל כך מתות עליהן שכל תפקידן הוא לגרום לכם בדיוק לתפישה הזו, שחסר לכם משהו. ד"א, אני יכול לומר לכם שלא חסר לכם כלום אבל הסיכוי שלי מול הפירסומת האחרונה (וזו שלפניה וזו שלפניה) שראיתם, שואף לאפס כי אתם עדיין תהיו בטוחים שחסר לכם את זה ואת זה, אה כן, וגם את זה.

תפישת זמן  
זו תפישה שיכולה להיות נחמדה. אם נעים לכם. אם לא נעים לכם, היא יכולה להיות קצת מתישה. זוכרים? הזמן שלא זז ויאללה, שיגיע כבר הסופ"ש וכאלה? זה בדיוק זה. 

תפישות מנהלות לנו את החיים. הן כל כך מנהלות לנו את החיים שאנחנו לא מבדילים בין מה שבאמת יש לבין משהו שככה אנחנו תופשים אותו. מבחינתנו החיים זה שילוב של כל התפישות שלנו יחד ולעזאזל המציאות.

3 תגובות:

  1. רוב התפישות שלנו סופר-הגיוניות, מי שאין לו אותן - סובל או משיג פחות ממה שהיה יכול. מה שכן, להיות מודע אליהן מאפשר לך לפתח מטא-תפישה יותר זהירה ויותר רטרוספקטיבית. אבל גם זו תפישה.

    השבמחק
    תשובות
    1. כמובן שהתפישות האלה גורמות לנו להישאר בחיים, אחרת כנראה היינו משתגעים מזמן (אה רגע...) אבל חלקן לא רציונליות בעליל

      מחק
    2. תודה לאל שיש לנו גם תפיסות ותפישות לא רציונאליות ;-)

      מחק