יום חמישי, 15 בנובמבר 2018

טיפ לתרומות

ישנם אתרים או תוכנות אשר מחולקים בחינם לקהל הרחב ומשתמשים במנגנון התרומות על מנת להרוויח את לחמם.

גם פעילויות שונות בתחומים שונים מתקיימות על בסיס תרומות. נעשה ניסוי בתחום הזה מול הקהל הרחב.

בניסוי הראשון ניתנה לקהל הרחב האפשרות לתרום כסף בכל סכום שירצה, ללא הגבלת סכום כלשהי וללא מתן אפשרויות תשלום. הכל פתוח לבחירתו של התורם.

בניסוי השני ניתנה לקהל הרחב האפשרות לתרום כסף, אבל הפעם האפשרויות ניתנו מראש והתחלקו בין סכומים קטנים של 5$ ו 10$ ועד לסכומים גבוהים יותר כמו 50$ ו 100$.

רובנו נחשוב שדווקא הניסוי הראשון יגרום ליותר תרומות מיותר אנשים אך אם זה היה המצב, היה מדובר בניסוי משעמם ללא תוצאות מפתיעות ולכן במקרה הזה, המצב היה הפוך. דווקא הניסוי השני, הניב תרומות גבוהות יותר מהרבה יותר אנשים. ההפתעה השניה הייתה בסכום התרומות, אמנם בניסוי הראשון נתרם פחות כסף בסך הכל אבל הסכומים שכן נתרמו, היו גבוהים יחסית לניסוי השני.

אחרי שבדקו, מצאו את הסיבה. כאשר אדם רצה לתרום סכום קטן, נגיד 5$, והאפשרות הזו לא הייתה קיימת במגוון האפשרויות, הוא חשב לעצמו שמדובר בסכום נמוך מדי ואולי אפילו מעליב ולכן הוא העדיף שלא לתרום בכלל. כאשר 5$ או כל סכום נמוך אחר, כן הופיע באפשרויות לתרומה, הוא הבין ש 5$ זה סכום לגיטימי ולא מעליב לתרום אותו, ולכן תרם אותו בפועל.

לסיכום, הפער בין הסכומים שנתרמו נבע מהמספר המאוד גדול של סכומים קטנים שלא נתרמו בניסוי הראשון בשל המחשבה שזה סכום קטן ומעליב מדי לתרומה. זו גם הסיבה שבניסוי הראשון עיקר התרומות היו בסכומים גבוהים. כאשר הסכום הנמוך הפך ללגיטימי, בצורת אפשרות לתרומה, התקבלו הרבה יותר תרומות בסכומים הנמוכים האלה, דבר שהגדיל בהרבה את כמות התרומות שניתנו בסך הכל.

כאשר אתם מבססים את ההכנסות שלכם על תרומות, עדיף שתיתנו אפשרויות שונות, כולל סכומים נמוכים מאשר לתת למשתמשים את האפשרות לבחור בעצמם את סכום התרומה.

4 תגובות:

  1. מקור?
    יש התפלגות סכומים/תורמים?
    האם חזרו על הניסוי במקומות שונים בעולם?
    האם התוצאה משתנה בהתאם למוצר המדובר?

    השבמחק
    תשובות
    1. זה בעקבות הרצאה שהייתי בה לפני כמה שנים אז קצת קשה לתת מקור. לשאלה אם זה נעשה במקומות שונים, התשובה הייתה חיובית אבל שוב, אין מידע מוסמך. מה שכן, כמו שאריאל כתב בתגובה למטה, תקרא על המחקרים שדן אריאלי עושה בתחום הזה. מאוד מעניין.

      מחק
  2. מעולה, וגם כדאי להוסיף שני סכומים אחד גבוה ואחד גבוה מדי כדי שאז בהשוואה אליו הסכום הגבוה יתפס כסביר. דן אריאלי עשה על זה מחקר פעם וקראתי על-כך באחד מספריו הפופולוריים.

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן. זו הייתה הרצאה של מישהו אחר שגם עוסק בכלכלה התנהגותית אבל בהחלט אפשר לחבר אותה למחקרים של דן אריאלי. אדם מרתק בפני עצמו.

      מחק