יום חמישי, 22 בספטמבר 2016

רפואה משלימה? להיפך!

אני לא אכנס להוכחות הרפואיות או האם זה עובד או לא. אני רוצה להתייחס לרעיון שמאחוריה כאשר המנטרה היא מניעה, כלומר המטרה היא לא להבריא מהמחלה אלא למנוע אותה מלכתחילה.

מכיוון שזו המטרה שהיא שמה לעצמה, קשה למדוד אותה במונחים שאנחנו מכירים. עם הרפואה הקונבנציונאלית זה מאוד קל כי היא פותרת בעיות ובמהירות יחסית ולכן ניתן לומר עליה שהיא יעילה (או לא), אך האם זה באמת המצב?

כאשר אנחנו אוכלים אוכל לא בריא, לוקח המון זמן עד שנתחיל לראות את תופעות הלוואי השליליות וכאשר הן סוףסוף יצוצו, בד"כ זה יהיה מאוחר מדי או ידרוש טיפול כואב (לאו דווקא פיזית). לעומת זאת, אם נאכל בצורה בריאה, מראש נרגיש טוב יותר וגם רוב הסיכויים שנחלה פחות לאורך זמן, מה שיגרום לנו לא לעשות את הקישור לכך שאכלנו בריא.

כאשר אנחנו עושים משהו (לא בריא) ורואים תוצאה (מרגישים לא טוב), קל לנו לעשות את ההקשר בין הפעולה לתוצאה שלה. כאשר אנחנו עושים משהו (בריא) ושום דבר לא קורה (מרגישים טוב), רוב הסיכויים שלא נעשה את ההקשר הזה ולכן לא נבין את היתרון האמיתי שיש לאותה פעולה בריאה.

הרפואה הקונבנציונאלית נוטה לפתור את הסימפטומים (חום, כאב וכדומה) ולא את מקור הבעיה. ברוב הפעמים זה מספיק אבל ההשלכות הן לא תמיד חיוביות. בנוסף, היא גם פוגעת באספקטים החיוביים בגוף האדם. דוגמה אחת היא האנטיביוטיקה שהורגת את החיידקים הרעים אבל על הדרך גם פוגעת לא מעט בפלורה שהינה חיונית לעיכול. דוגמה פשוטה יותר היא כדור להורדת חום/כאב, שעלול לפגוע בכליות/כבד. הרבה פעמים תופעות הלוואי מפחידות יותר מהמחלה ממנה אנחנו רוצים להבריא.

בתרבות האינסטנט שבה אנו חיים, אנחנו מעדיפים לראות תוצאות וכמה שיותר מהר. כשכואב הראש, נעדיף לקחת עכשיו כדור בידיעה שעוד חצי שעה הראש כבר לא יכאב. אין לנו זמן וכח להתחיל להתעסק עם המסביב על מנת לנסות להבין מה גרם לראש לכאוב, העיקר שהכאב ייפסק ועכשיו. בגלל המחשבה לטווח הקצר (תוך חצי שעה כאב הראש יעלם) אנחנו שוכחים לחשוב לטווח הארוך.

בעיה נוספת היא הסיכון להתמכרות לאותה תרופה או משכך כאבים לדוגמה. אם בהתחלה היה מספיק לנו כדור אחד להורדת החום/כאב, עם הזמן יהיה צורך בשניים ובתדירות גבוהה יותר מכיוון שהגוף כבר "התרגל" ולכן הוא דורש יותר על מנת להשיג את אותו אפקט. לא סתם באנגלית המילה "תרופות" והמילה "סמים" היא אותה המילה.

אם כך, זה נראה שדווקא הרפואה הקונבנציונלית היא המשלימה כי אנחנו משתמשים בה, או יותר נכון צריכים להשתמש בה, רק במקרה ולא הצלחנו למנוע את המחלה מלכתחילה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה