יום ראשון, 11 בספטמבר 2016

קנסות

המטרה העיקרית של קנסות היא להרתיע. הם נועדו לגרום לאדם שעומד לבצע פעולה מסויימת, שדינה קנס, לחשוב פעמיים האם לבצע את הפעולה הזו או לא, כי אם ייתפס הוא ישלם קנס. מכיוון שמטרתו של הקנס היא להרתיע, סכום הקנס צריך להיות מרתיע בעצמו, אחרת הקנס מאבד את המשמעות והאפקטיביות שלו. מצד שני, הוא אמור להיות מידתי לפעולה שבגינה מקבלים את הקנס. אבל רגע, איך נקבע מה הוא הסכום המידתי?

ניקח לדוגמה קנס על חניה במקום אסור. הקנס ביום הוא 100 שקלים. חניות רגילות (כחול לבן) יעלו פחות מ 20 שקלים למשך כמה שעות טובות וחניונים עשויים להגיע ל 60-80 שקלים ליום שלם באמצע השבוע. מכיוון שכך, מי שחונה במקום אסור או בצורה לא חוקית (ללא תו או כרטיס חניה) ישלם 100 שקלים, כלומר יותר מאשר אם היה חונה כחוק. זה ההגיון הכי פשוט על מנת לגרום לקנס להיות אפקטיבי. ככל שהסכום יהיה גבוה יותר ויכאב יותר בכיס, יותר אנשים יחשבו פעמיים האם לחנות במקום אסור.

מישהו סיפר לי פעם שהוא עובד על פי העיקרון הבא: קנס על נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית עולה 250 ש"ח. מכיוון שהוא היה צריך לנסוע בדרך קבועה בשעות השיא, הוא תמיד נסע בנתיב התחבורה הציבורית. הוא ראה את הנתיב הזה בתור נתיב אגרה רעיוני. אם ייתפסו אותו בפעם הראשונה, יהיה מדובר בנתיב אגרה יקר מאוד אבל מכיוון שהסטטיסטיקה היא לטובתו (כך לפחות הוא טען), אחרי מספיק פעמים שבהם הוא יסע בנתיב הזה (ויחסוך זמן, דלק ובעיקר עצבים), גם אם יתפסו אותו, מבחינתו הוא רק שילם את אגרת הנסיעה. מבחינתו לא מדובר בכלל בקנס אלא בתשלום אגרה כמו כל אגרה אחרת. הוא נסע כך במשך המון זמן ולא נתפס אפילו פעם אחת. נשאלת השאלה, האם הוא היה חושב בצורה כזו אם הקנס היה 2,500 ש"ח.

אותו אדם היה מגיע לפגישה שהתקיימה במקום מסויים בכל שבוע. בכל פעם הוא חנה במקום אסור. במשך שנתיים זה עבד יופי עד שיום אחד גררו לו את הרכב (קנס כפול). גם במקרה הזה הוא לא התייחס לקנס שהוא שילם כקנס אלא בתור תשלום לחניה למשך שנתיים שהוא שילם בדיעבד. זה אולי גרם לו להרגיש בסדר עם העובדה שהוא צריך לשלם קנס אבל אני לא בטוח שזה עזר לו עם העובדה שהוא צריך לנסוע לחניון הנגררים ולשחרר את הרכב שלו. גם פה, במידה והקנס היה כמה אלפי ש"ח במקום כמה מאות, האם גם אז הוא היה מדמיין את הקנס בתור תשלום לחניה? לא בטוח.

כמו שכתבתי, קנס צריך להרתיע. תשלום של 250 שקל על נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית או כמה מאות שקלים במידה וגררו לך את הרכב, בהחלט יכול להרתיע אבל לפעמים הקנסות אינם אפקטיביים מספיק. זו הסיבה העיקרית שבגינה קבלנים ממשיכים לבצע חריגות בניה מעבר לאישורים שלהם או בונים עוד 2 קומות מעבר למה שמותר להם, משלמים את הקנס ומרוויחים על הדירות הנוספות שהם בנו. זו גם הסיבה שמסעדות מוכרות חמץ בפסח או שהן פתוחות בשבת וזו גם הסיבה שהרבה מאוד אנשים אחרים ממשיכים לבצע פעולות שבגינן הם יקבלו קנס. החישוב הוא פשוט, הרווח שלהם גבוה מהקנס אותו הם צריכים לשלם וכך הקנס בעצם מאבד את המשמעות והרלוונטיות שלו.

ישנן מדינות בהן קנסות ניתנים בצורת מדרגות. כאשר אדם מבצע עבירה בפעם הראשונה, הקנס יהיה נמוך יחסית אבל עדיין גבוה מספיק כדי לגרום לאנשים לחשוב פעמיים. במידה ואותו אדם מבצע שוב ושוב את אותה העבירה, סכום הקנס מוכפל שוב ושוב, עד לשלב שבו אותו אדם יבין שזה כבר לא משתלם לבצע את העבירה. מכיוון שלכל אחד מאיתנו יש "סף כאב" שונה בכל מה שקשור לסכומי הקנסות, שיטת המדרגות פותרת את הבעיה הזו. מעניין אם מתישהו יפעילו אותה גם בארץ.

14 תגובות:

  1. נכנסת לדלת ענקית של מחקרים ב"תורת המשחקים", רוב הדברים הללו (אם לא כולם) נחקרו ונטחנו עד דוק, קיימות נוסחאות פשוטות (וגם מורכבות להפליא) שלוקחות את הפרמטרים הללו ומניבות לך תוצאה פשוטה - מהו גובה הקנס המומלץ. לפי תורת המשחקים התחום הענישה יש שני שחקנים - "השוטר" ו"העבריין", לצערי, לצערך, ולצערם של עוד כמה אנשים ישרים שאני מכיר, ישנם תחומים שבהם השחקן "העבריין" הוא בעל השפעה על "השוטר" ושם הקנס אינו תוצאה של הנוסחא אלא תוצאה של יכולת ההשפעה של "העבריין" על "השוטר". דווקא בתחומים שבו ה"עבריין" חלש - קרי האזרח הממוצע, שם הענישה בעלת יחס ישיר לתחשיב תדירות העבירה וכדאיותה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה מדבר על מצב שבו כבר מגיעים לבית משפט ואז יש עימות בין שני הצדדים? כי לפעמים הבעיה מתחילה עוד קודם לכן בעצם הגדרת הקנס, עוד לפני שיודעים מי מייצג את השחקנים בפועל ומה ההשפעה שלהם אחד על השני.

      מחק
    2. אני מבין שהייתי עדין בדימויים שלי... השוטר הוא הממשלה/רשויות. קנסות על מפעלים/קבלנים/ארגונים גדולים הם תוצאה של לחץ בלתי פוסק על הרשויות כדי שהקנסות לא יעלו. שלב בית המשפט לא רלוונטי עדיין. הגופים הגדולים מחזיקים משפטנים וכלכלנים שבודקים כל הזמן את כדאיות העבירה. הדוגמא הטובה ביותר לכך היתה בעיית מיכל הדלק של פורד פינטו בארה"ב.

      מחק
  2. את העניין הזה של "לקחת בחשבון את הקנס" ראיתי בפעם הראשונה בתשלום למוסדות מע"מ או מס הכנסה. הנישום היה צריך לשלם לשלטונות X ש"ח אך העדיף להשתמש בכסף למשהו שייצר לו X+Y הכנסות.
    הקנס למס הכנסה על הפיגור היה 0.33Y בערך. כך שלמעשה הוא יכל או לשלם ולהשאר עם 0 או לפגר בתשלום ולקבל 0.66Y. הפיגור השתלם כמובן. כמובן שישנן אפשרויות נוספות של מימון בנקאי וכיוצב' אך זה לא תמיד אפשרי או זמין.

    השבמחק
  3. לפי דעתי ברור שהקנס צריך להיות מרתיע אבל הקנס הוא חלק ממנגנון שלם שאם כל המנגנון דפוק אז לא משנה אפילו מה גובה הקנס. דבר ראשון בשביל להיות אפקטיביים צריך להיות פיקוח ברמה גבוהה יותר. הכוונה שכמה שיותר אנשים שעוברים על החוק ייתפסו יקבלו את הקנס. אם נניח ניקח את תחום פקחי משרד העבודה שאמונים לפקח על המעסיקים בתשלום שכר על פי החוק. יש רק 65 פקחים כאלו. זה רציני? כמה מעסיקים אפשר לתפוס עם כמות כזאת? פלא שהמעסיקים פוגעים בתנאי ושכר העובדים אם סיכוי קל להיתפס? אגב אתה יודע כמה משגיחי כשרות יש לעומת המפקחים על חוקי שכר עבודה? יש אלפים!

    מעבר לפיקוח גם צריך אכיפה. זאת אומרת לא רק שהפקח ייתן את הקנס אלא שגם ידאגו לאכוף את התשלום שלו. אתה יודע כמה דו"חות חניה לא עושים איתם כלום והם מתבטלים בגלל התיישנות?

    אני חושב שצריכים פה במדינה להקים את "משרד הפיקוח והאכיפה". כי חוקים טובים יש לנו כאן, רק הבעיה היא בפיקוח ובאכיפה. רק אז נהפוך למדינה נורמלית יותר.

    השבמחק
    תשובות
    1. דווקא בכל מה שקשור לדיני עבודה, הצפייה שלי הוא שאנשים יתלוננו ולא יחכו לפקחים, הפקחים זה בונוס, אם מישהו נפגע ממשהו שקשור לדיני עבודה שילך לדווח או לתבוע.

      משגיחי כשרות זו עבודה בעיניים אבל אולי שווה שדווקא על זה תכתוב רשומה בעתיד (הקרוב)

      מצד שני, כבר ידוע שעיריית תל אביב לדוגמה מתייחסת להכנסות שלה מדוחות בתור עוד רכיב בתקציב שלה ומדובר על הכנסה יפה של כמה עשרות מיליוני שקלים שמשום מה הולכים (אני מנחש) להריסת עוד חניונים ובניית עוד מגדלים עליהם

      ברגע שיקום הגוף שתיארת אתה רק תגביר את הבירוקרטיה. במדינה נורמלית אולי זה היה עובד, אבל לא פה בישראל.

      מחק
  4. הקנס צריך להיות דיפרנציאלי כלומר מיליונר שנוסע ביגואר, עבורו קנס של 250 ש"ח הוא בערך כמו שעבורך זה קנס של 2.5 ש"ח. הוא לא יהסס בכלל.
    אם אני לא טועה אחת המדינות הנוהגות קנס דיפרנציאלי היא שבדיה - שם אנשים משלמים קנסות על פי מחיר הרכב או על פי ההכנסה. הכי טוב ככה.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה להיכנס לארנק של הבחור ובמדינה "נאורה ומתקדמת" לא יתנו לזה לקרות וגם אם כן, ידוע שדווקא אותם אנשים ש 250שקל בשבילם הוא כלום, בסוף גם לא ישלמו, ולא משנה כמה היה הקנס.

      בלי קשר, ידוע שיש כאלה שאין להם כסף ועדיין נוהגים במכוניות יוקרה, כך שהרעיון של "לפי מחיר הרכב" נשמע לי עדיף

      ויש גם את נושא הקבלנים שהם כבר סיפור אחר לגמרי. השיטה שלהם היא פשוט לבנות עוד קומה או 2 למרות שאין היתר, לשלם 200,000 שקל קנס ולעשות רווח של מיליון שקל (נגיד)... מה רע?

      מחק
    2. אז אפשר לקבוע קנס לפי שווי רכב
      בנוגע להיתרי בניה - מדובר על עבירה פלילית - קבלן כזה יכול גם להגיע לכלא.
      ומה תגיד על זה שגנב 6 מיליון וקיבל כלא קצת וקנס של 2 מיליון ? איפה עוד 4 ? רק לפני כמה ימים זה היה...

      מחק
  5. כפל קנס, כל פעם שנתפסים משלמים כפול מהפעם הקודמת, בתנאי שאינה אפס.

    השבמחק
    תשובות
    1. זו הבעיה עם רעיונות טובים, משהו תמיד נדפק בדרך כשמדובר במדינה שלנו.

      מחק
    2. רעיון מצוין, לא צריך להעניש את מי שזו הפעם הראשונה שלו באותה חומרה כמו מי שנתפס בפעם החמישית .

      מחק
  6. לדעתי המדינה מסתכלת על זה בצורה אחרת. קנסות הם גם מקור הכנסה ולכן הם לא קובעים אותם גבוהים מדי כי שאנשים ימשיכו לעבור עברות ולשלם קנסות....

    השבמחק