יום שלישי, 6 בספטמבר 2016

לוטו - לחזק את הזכיה עם אותו סיכוי זכיה


נתחיל בהסבר קטן: בסיכוי זכיה, הכוונה לסיכוי של טור מספרים אחד (7 מספרים) לזכות בלוטו. בחוזק זכיה, הכוונה היא שכאשר יש זכיה, נצבור כמה שיותר פרסים (כסף).

סיכוי הזכיה לכל טור לזכות בפרס הראשון בלוטו עומד על כ- 1/18,000,000. גם לטור 1,2,3,4,5,6 + מספר חזק 7, יש בדיוק את אותו סיכוי זכיה למרות שלדעתי בודדים, אם בכלל, באמת ימלאו טור כזה. אפשר להשתכנע בקלות שסטטיסטית הטור הזה ראוי לזכיה בדיוק כמו כל טור אחר ובכל זאת קשה יהיה למצא את האנשים שיסכימו למלא אותו. את סיכוי הזכיה לא ניתן לשנות, מה שכן ניתן לשנות זה את חוזק הזכיה. ניקח 7 אנשים, כמספר המספרים החזקים (כמובן שאפשר למלא גם לבד) ונמלא 7 טורים. יש לנו 2 אפשרויות.
  • למלא 7 טורים שונים לגמרי כולל מספר חזק שונה באופן אקראי
  • למלא טור זהה של 6 מספרים אבל בכל פעם, מספר חזק שונה, 1 עד 7
ההגיון הראשוני (והשגוי) של רובנו יאמר למלא 7 טורים שונים לחלוטין כי ככה אנחנו כביכול מפזרים את הניחושים על פני כל הטופס. אבל הדגש הוא על המילה כביכול. אם נחזור לתחילת הרשומה ונבין שסטטיסטית הסיכוי של כל טור הוא קבוע וזהה בין כולם, נבין שזו טעות לחשוב ככה. הלוטו בנוי מניחוש של סידרה של 7 מספרים ולא 6 מספרים. עצם זה שהמספר החזק שונה בין טור לטור, גורם לכך שמדובר בטור שונה למרות ששאר 6 המספרים זהים. כלומר גם באפשרות הראשונה שהצגתי למעלה, יש לנו 7 סדרות שונות לחלוטין למרות ש 6 מהמספרים זהים.

לסיכום, כל 7 הטורים צריכים להיות זהים מלבד המספר החזק, שצריך לכסות את כל 7 האפשרויות. התוצאה הישירה של זה היא הבטחת המספר החזק במקרה של זכיה. הטריק הוא בידיעה שהמספר החזק מעלה את מדרגת הזכיה ברמה אחת למעלה. אם ניחשנו 3 מספרים, ויש לנו גם מספר חזק, במקום לזכות בפרס האחרון של 10 שקלים, אנחנו נזכה בפרס אחד לפני האחרון בשווי 26-28 שקלים, לדוגמה.

נחזור לטפסים שלנו. אחרי שהבנו שהסיכוי לזכות בטור מסויים הוא קבוע ואותו אי אפשר לשנות, בואו נראה מה קורה בעת זכיה, כלומר עכשיו אנחנו מניחים שזכינו בפרס האחרון (3 ניחושים). על מנת להסביר, ניקח 2 דוגמאות קיצוניות.

אם מילאנו 7 טורים שונים (לחלוטין בלי אף מספר חופף בין הטורים), אז זכינו בפרס של 10 שקלים, ואולי זכינו גם במספר החזק. אם מילאנו 7 טורים דומים, מלבד המספר החזק שכיסה את כל האפשרויות הקיימות, זכינו 6 פעמים בפרס של 10 שקלים, ופעם אחת בפרס של 26-28 שקלים, מכיוון שהמספר החזק מובטח לנו בשיטה שאני מציע. כלומר במקום 10 שקלים, זכינו ב 86-88 שקלים.

אתם יכולים לומר, נכון אבל יש סיכוי שמתוך 7 הטורים השונים יכול להיות טור נוסף שתהיה בו זכיה ואני אומר שהסיכוי שזה יקרה, הוא רק כאשר יהיו מספרים חופפים בחלק מהטורים. וגם אז! הזכיה לא תהיה באותו חוזק (ראו הסבר למעלה) כמו הזכיה של טורים זהים. כלומר מדובר בעצם על 2 שיטות שכל אחת נמצאת בקצה אחר של הסקאלה, וככל שיהיו יותר מספרים חופפים בין הטורים, חוזק הזכיה יגדל. ומתי נגיע לחוזק זכיה מקסימלי? נכון, כאשר כל! המספרים יחפפו בכל 7 הטורים מלבד המספר החזק.

אתם יכולים לומר שיש סיכוי שב 7 טורים שונים נזכה במשהו בעוד שבטורים הזהים לא נזכה. אבל אז אנחנו חוזרים שוב לעניין סיכוי הזכיה (שהוא זהה וקבוע) ולא לחוזק הזכיה. עכשיו תחשבו לבד מה יקרה אם זכינו בפרס השני.

14 תגובות:

  1. קטע קריאה מעניין. מספר הערות ברשותך - אמנם תיאורטי לכל המספרים יש סיכוי זהה לעלות בגורל, בפרקטיקה ישנם מספרים יותר ״חזקים״. באתר הלוטו תוכל להוריד הסטוריית תוצאות של מספר שנים אחורה ובעזרת חישוב אקסל פשוט רואים את ההבדל. גם אם תטיל מטבע מאה פעמים, בדרך כלל לא תקבל 50/50 אלא משהו קרוב מכיוון שסטטיסטיקה עובדת רק במספר חזרות מאוד גדול. מעבר לכך, אתה מהמר על טור אחד עם ואריציות. זהו הימור מוכוון סכום זכייה גדול אך עם פחות סיכוי. במקרה של 7 טורים שונים, יש לך סיכוי יותר גדול לזכות בפרסים הקטנים. הערה - כל האמור נובע משני קורסי סטטיסטיקה במכללה לפני שנים, אז אשאיר לעצמי אפשרות שאני טועה

    השבמחק
    תשובות
    1. אני לא מחובבי הסטטיסטיקה, מדובר בכלי לא מדוייק בעליל אבל יש לא מעט נוסחאות סטטיסטיות שמראות מה הסיכוי של כל דבר לקרות (תלוי בהקשר). התופעה שאתה מדבר עליה בפרקטיות היא סטיית התקן (לסטטיסטיקה יש שיטות לחפות על חוסר הדיוק שלה). באותה מידה שאכן יש מספרים שמופיעים יותר מאחרים, עדיין למלא טור שמכיל רק מספרים כאלה, לא יעלה לך את סיכוי הזכיה.

      לגבי חוזק הזכיה ועל כך בעצם הרשומה: המטרה היא, שאם כבר הצלחנו לזכות, אז שלפחות נזכה בכמה שיותר.

      מחק
    2. טורים זהים עם מספר חזק שונה או טורים שונים זה אכן שאלה של לפזר סיכונים או ללכת בגדול. לגבי הטענה שלך על המספרים החזקים, שם אני לא מסכים איתך. עובדתית, המספרים הללו יצאו יותר פעמים מכל מספר אחר באופן משמעותי (יחסית כמובן). אם תהמר על מספרים אלו, יש לך סיכוי גדול יותר לזכות (שוב, באופן יחסי ולא שינוי באמת גדול). בדקתי את זה פעם ללקוח שרצה אפליקציה ללוטו וגילינו את העובדה הזו. הבעיה היתה שהעובדה הזו זמינה לכל מי שנכנס לאתר הלוטו, אז לא ביצענו את האפליקציה

      מחק
  2. הדרך הכי קלה להרוויח כסף מהלוטו - היא לא למלא טפסים בגלל ולא לבזבז כסף על השטויות האלה!

    השבמחק
  3. אתה טועה בגישה שלך למרות שמדובר כביכול ב- 7 מספרים, הרי שזה לא המצב, אלא מדובר על עץ הסתברויות בעל שתי רמות - רמה אחת של 6 מספרים, ורמה שניה של המספר החזק.
    לא ברור כל כך מהו הפרמטר על פיו מוכפלת הזכיה בעת המספר החזק, אך ניתן לחשב באופן הסתברותי גם: מה הסתברות הזכיה, וגם מה עצמת הזכייה.

    בשיטה שאתה מציע, הסתברות הזכיה היא 10%25 מההסתברות במילוי 10 טורים שונים, ועל כן נשאלת השאלה מה "ממלא לוטו" מעוניין להשיג? תוחלת רווח גבוהה יותר או הסתברות זכייה כלשהי גדולה יותר.

    כנראה שהתוצאות לשני השאלות הינן שונות.
    אני למשל, הייתי מעדיף הסתברות לזכיה כלשהי, אפילו 10 שקלים, מאשר לזכות בעוצמת זכייה גבוהה יותר במקרה של זכייה....ואני מניח שהדבר נכון לגבי 99% מהאוכלוסייה.

    לוטו הוא משחק מתמטי - הדורש רמת הסתברות גבוהה. מבלי לבדוק את ההסתברויות, אני אומר לך שהשיטה שאתה מציע כאן טובה למי שמחפש את הבוננזה ומוכן לשלם לצורך כך בהסתברות הקטנה פי 10.....(במקום 1 ל- 10 מיליון, 1 ל- 100 מיליון) וכו`...

    אני חושב שזה לא כדאי.

    השבמחק
    תשובות
    1. חבר שלי כבר עשה את החישובים הסטטיסטיים (אני מודה שאני לא אוהב סטטיסטיקה) וגילה שמבחינת מה שהסברת עכשיו - אין הבדל בין שתי השיטות

      רשמת:
      "מה "ממלא לוטו" מעוניין להשיג? תוחלת רווח גבוהה יותר או הסתברות זכייה כלשהי גדולה יותר" "אני למשל, הייתי מעדיף הסתברות לזכיה כלשהי"
      הסתברות הזכיה הינה שווה לכל טור באשר הוא!

      אם מילאת 20 טורים, 10 בשיטה הראשונה ו 10 בשיטה השניה,
      לכל טור מתוך ה 20 טורים האלה, יש את אותו סיכוי לזכות.

      מחק
    2. מה שקובע את הסתברות הזכיה הוא 6 המספרים הראשונים, וברגע שאתה ממלא את אותם 6 מספרים, הטורים שלך מנוונים, ומבחינת 6 המספרים הראשונים, הסתברות הזכיה שלך היא עשירית.

      מחק
    3. הלוטו הינו סידרה של 7 מספרים ולא 6 (פה הרוב נופלים)
      ולכן לכל סידרה של 7 מספרים (דגש על: כל סידרה של 7 מספרים) יש את אותו סיכוי לזכות

      מחק
    4. זאת הטעות שלך הטור שלך הוא מנוון.....
      סיכוי הזכיה כלשהו - יהיה נכון על פי 6 המספרים......ולא על פי המספר השביעי.
      המספר השביעי קובע את העוצמה של הזכיה ....
      ולכן, השקעה ב- 6 מספרים זהים.....כפול 10 - נותנת סיכוי זכיה זהה...

      מחק
    5. המספר החזק הוא זה שגורם לזכיה בפרס הראשון והרי המטרה היא לזכות בפרס הראשון, לא?

      ניקח מצב שבו יש זכיה בפרס הראשון
      פיזור: יתן לך רק את הפרס הראשון
      אצלי: אתה תקבל גם 9 פעמים את הפרס השני (9 חלקים מתוך הזכיה הכוללת של הפרס)
      נכון שכשזוכים במיליונים אז עוד 500,000 זה כבר לא רלוונטי
      אבל הרעיון ברור, עצמת הזכיה שלי גבוהה משלך.

      מחק
  4. מכיוון שהלוטו הוא לא משחק הוגן בעצם זה שאתה ממלא אתה מפסיד כסף. ולא משנה אם אתה זוכה או לא!
    אני אסביר:
    הסיכוי לזכיה בפרס הראשון עומד על 1 ל-13,449,040. טור עולה 2.7. מכאן שבמשחק הוגן הפרס היה צריך להיות 36,312,408. בהתחשב במס שהוא 25% (כי אתה משלם על הטור בנטו, אז גם צריך לעניין אותך כמה אתה מקבל לכיס נטו), מחלקים ב-0.75 את התוצאה ומקבלים שבמשחק הוגן הפרס צריך להיות 48,416,544.
    אני לא יודע לעשות את המתמטיקה המסובכת, אבל מאחר שאי אפשר לשלוח טור אחד (מינימום 2 - 5.4), ומאחר שיש פרסי משנה - הייתי אומר שיש קיזוז כלשהו שמביא את הפרס ההוגן, ברוטו, לאיזור ה-35-40 מיליון. זה במשחק הוגן כאמור. כך שאם הפרס הוא 6 מיליון, 14 מיליון או 27 מיליון זה עדיין לא משתלם, כי אפילו אם זכית - בהתחשב במזל האדיר שהיה לך לזכות, היית אמור במשחק הוגן להרוויח מאות אחוזים מעבר לכך.

    השבמחק
    תשובות
    1. תגיד את זה לכל אלה שזכו בלוטו בפעם הראשונה שהם מילאו טור בחיים שלהם בסכום 5.4ש"ח המינימלי שחובה :)

      מחק
  5. פיספסתה דבר אחד המיספר החזק יוצא בהגרלה *ניפרדת*: יש את המכונה הגדולה שמוציאה שישה מיפרים ועוד מכונה *ניפרדת* מימנה יוצא מיספר אחד.
    העובדה ששתי ההגרלות נחשבות לאחת היא מה שבילבלה אותך.

    השבמחק
  6. נראה לי שזה לא מדוייק. אם לכל טור יש את אותה הסתברות לזכיה, אז עצם העובדה שאתה ממלא תמיד את אותם 6 מספרים, אז אתה מוריד את התסתברות הזכייה שלך פי 1/10. המספר השביעי הוא הגרלה אחרת.

    השבמחק